چکیده:
امکانات پارکینگ در شبکه معابر شهری، یکی از ارکان مهم سیستم حمل و نقل است. با توجه به کمبود فضای پارک حاشیه ای در مناطق مرکزی- تجاری شهری، احداث پارکینگ های عمومی می تواند در تامین فضای کافی پارک موثر باشد. محدودیت زمین های در دسترس جهت احداث پارکینگ عمومی از یک سو و ضرورت مطلوبیت پارکینگ از دیدگاه کاربران ازسوی دیگر سبب می شوند تا تعیین مکان مناسب جهت احداث این تسهیلات اهمیت قابل توجهی پیدا کند. مکان یابی پارکینگ ها، متاثر از عوامل متعددی است که بررسی همه جانبه این عوامل در توزیع مناسب پارکینگ در فضاهای شهری ضروری است. پارکینگ ها بایستی به گونه ای مکان یابی شوند که علاوه بر نزدیکی به مراکز جاذب سفر، کمترین تاثیرات منفی را بر سیستم ترافیک شهری ایجاد کنند. بنابراین برای مکان یابی صحیح باید مجموعه ای کامل از معیارها مشخص شود. در این پژوهش به منظور ارائه الگویی مناسب جهت مکان یابی صحیح پارکینگ، پارامترهای ارزیابی در سه سطح مختلف که زیرمجموعه چهار گروه کلی ترافیکی، زیرساخت، دسترسی و اقتصادی هستند، مشخص شده اند. با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و براساس پرسش نامه های تکمیل شده توسط کارشناسان، وزن پارامترهای تعیین شده در سطوح مختلف مشخص می شود. نتایج نشان می دهد که پارامترهای ترافیکی با وزن 36.1درصد بیشترین اهمیت را در سطح اول پارامترها دارا می باشند. تقاضای پارکینگ با وزن 51.6درصد، تمرکز مراکز جاذب سفر با وزن 35.6، مشخصات زمین با وزن 34درصد و هزینه تملک با وزن 61.3 درصد مهم ترین عوامل اثرگذار بر مکان یابی پارکینگ در سطح دوم محسوب می شوند.
خلاصه ماشینی:
"هدف از این تحقیق ، ارائه الگویی مناسب است که در آن کلیه پارامترهای موثر بر مکان یابی پارکینگ به صورت مفصل و جزئی لحاظ شده باشد و هم چنین اهمیت این پارامترها نسبت به یکدیگر مشخص شود.
قنبری (١٣٨٧)، در مقاله ای تحت عنوان توزیع و کارکرد بهینه پارکینگ های عمومی در شبکه حمل ونقل شهری با تاکید بر مکان یابی آنها، مکان استقرار و شعاع عملکرد پارکینگ های عمومی موجود در سطح شهر را مورد / تحلیل قرار داده و درنهایت جهت تلفیق اطلاعات و داده ها، روش تحلیل سلسله مراتبی را از بهترین روش ها شناخته است .
ایزدی لای بیدی و همکاران (١٣٩١)، به مکان یابی پهنه های مطلوب پارکینگ های عمومی در سطوح منطقه دو شهر رشت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل تحلیل سلسله مراتبی ، هم چنین معرفی تکنولوژی های جدید طراحی و ساخت این پارکینگ ها و مدیریت فضاهای پارک پرداخته اند.
روش مطالعه برای بررسی همه جانبه کلیه خصوصیات پارکینگ های حاشیه ای ، پارامترهای ارزیابی در چهار گروه شامل : دسترسی ، زیرساخت ، ترافیکی و اقتصادی تعیین شده و جهت اولویت بندی مورد استفاده قرار می گیرند.
نتایج به دست آمده نشان می دهد، کاربری های تجاری به عنوان یکی از مهم ترین مراکز جاذب سفر و تقاضای بالای پارکینگ دارای وزن بیشتری نسبت به سایر کاربری ها است ."