چکیده:
امروزه بهره گیری از تکنولوژی های نوین آموزشی برای تدریس علوم مختلف در مدارس ، هنرستان ها و مراکز آموزش عالی، به عنوان یک اصل مهم ، در دستور کار ارگان های مربوطه در تمامی کشورهای پیشرفته قرار گرفته است . با توجه به رشد سریع تکنولوژی های آموزشی در عصر حاضر، جامعه اطلاعاتی آینده نیز نیازمند مکان هایی است که در آن جا بتوان فناوری اطلاعات را به صورت خلاقانه ، در جهت رشد و توسعه روند آموزشی علوم مختلف به کار برد. در کشور ما نیز در سال های اخیر سعی شده است که با تجهیز مدارس به امکانات و تجهیزات مدرن آموزشی، گام هایی برای استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی برداشته شود و این مدارس به نام مدارس هوشمند در کشور شناخته شده اند. اما سوالی که در این رابطه در ذهن انسان به وجود می آید این است که "آیا امر هوشمند سازی مدارس ، با تجهیز کردن مدارس بی روح و فرسوده دهه های گذشته محقق می شود؟ یا استفاده از این امکانات و تجهیزات مستلزم فضاهایی است که به صورت هوشمند طراحی شده و هماهنگ با تکنولوژی های نوین آموزشی باشد؟". با توجه به عدم وجود پژوهش هایی که منجر به نتیجه گیری کلی در رابطه با فرم ساختمان ، ارتباطات فضایی و چگونگی تاثیر تکنولوژی های جدید در اصول طراحی مدارس هوشمند، انجام چنین پژوهشی ضروری به نظر می رسد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که یک مدرسه هوشمند، علاوه بر استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های نوین ، باید دارای ساختمانی باشد که کاملا هوشمند طراحی شده است و عواملی چون استفاده از سیستم های الکتریکی و تاسیساتی هوشمند، هم چنین استفاده از نورپردازی، رنگ پردازی و به طور کلی ایجاد امنیت روانی در طراحی این ساختمان ها بسیار موثر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از پژوهش حاکي از آن است که يک مدرسه هوشمند، علاوه بر استفاده از تکنولوژي ها و فناوري هاي نوين ، بايد داراي ساختماني باشد که کاملا هوشمند طراحي شده است و عواملي چون استفاده از سيستم هاي الکتريکي و تاسيساتي هوشمند، هم چنين استفاده از نورپردازي، رنگ پردازي و به طور کلي ايجاد امنيت رواني در طراحي اين ساختمان ها بسيار موثر خواهد بود.
٧-پيشينه تحقيق جدول شماره ٣: برخي مطالعات انجام شده توسط نويسندگان ايراني در رابطه با فضاهاي آموزشي در توالي زماني مختلف سال نويسنده گان عنوان منبع نتيجه گيري 1387 محمودي، جعفر- ناچيلگر، سروش - ابراهيمي، بابک - صادقي مقدم ، محمدرضا بررسي چالش هاي توسعه مدارس هوشمند در کشور فصلنامه نو آوري هاي آموزشي، شماره ٢٧، سال هفتم ، ص ٦٢ بهره گيري از فناوري اطلاعات در فرايند يادگيري به صـورت يک رسـانه ، بايد شـالوده و سـاختار يادگيري را تغيير دهد و اين امر فقط در ارتباط مســـتقيم با تغيير نقش هاي معلم و دانش آموز، و تحولات ســـاختاري در محتواي آموزشي امکان پذير است .
اين نحوه آموزش باعث مي شود که هر دانش آموز مطالب مورد نظر را هم از لحاظ تئوري و هم از نظر عملي درک نمايد و بداند اگر در آينده به مشکلي برخورد کرد، منابع او در راستاي دسترسي به اطلاعات براي رفع مشکل کجا است [٧] ١٠- نقش محيط کالبدي در پويايي آموزش و پرورش نوين اگرچه معلم خوب در شرايط نامناسب نيز مي تواند موثر واقع شود، اما شکي نيست که فضا و تجهيزات آموزشي مناسب در کيفيت تدريس او بسيار موثر است .