Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فرم، تزیین و محتوا در هنر فلزکاری دوران سلجوقی و صفوی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 113 تا 128)

آثار هنری ایران، از جمله هنر فلزکاری، در طول سده های مختلف تاریخی، انعکاس دهنده اندیشه ها و دیدگاه های آیینی و مذهبی بوده اند. در این میان آثار فلزی دو سلسله سلجوقی و صفوی، از اعصار طلایی هنر ایران، که در این سرزمین حکومت های مستقل و یکپارچه ایجاد نمودند، به جهت نوع گرایش های مختلف مذهبی سنی و شیعه، حایز اهمیت بسیاری هستند. آثار بدست آمده از دو دوره مذکور، که در موزه و مجموعه های داخلی و خارجی از جمله موزه ملی ایران، چهل ستون اصفهان، آستان قدس رضوی، موزه هنر کلیولند، ارمیتاژ، متروپولیتن و دارالاظهرالاسلامیه کویت، نگه داری می شوند؛ به خوبی انعکاس دهنده دیدگاه های مذهبی حامیان خود و بازتاب نگرش اجتماعی جامعه آن روز می باشند، به طوری که، در این پژوهش با انجام بررسی تطبیقی بر روی بخشی از آثار جمع آوری شده، می توان این تاثیرات را بر روی فرم، تزیینات و نوع کاربری آن ها مشاهده کرد. نتیجه حاصل از این بررسی، علاوه بر شاخصه های فرهنگی و هنری مشترک در هر دو دوره، تفاوتهای بسیاری از جمله به کارگیری نوع تزیینات هندسی، گیاهی و جانوری؛ تکنیک های مورد استفاده؛ کاربرد مواد و مصالح؛ محتوای آثار و استفاده از خط نگاره ها به زبان و خط عربی در دوره سلجوقی و زبان و خط فارسی در دوره صفوی و همچنین نوع کاربری آثار را نیز نشان می دهد. اهداف: 1-شناخت نوع تاثیرگذاری عناصر مذهبی بر آثار فلزی دوران سلجوقی و صفوی 2-شناخت شاخصه های تزیینی و محتوایی آثار فلزی دوران سلجوقی و صفوی سوالات: 1-آیاتزیینات و مضامین خط نگاره ای آثار فلزی دوران سلجوقی و صفوی، تاثیر پذیرفته از مذهب زمان خود هستند؟ 2-شاخصه های تزیینی، فرمی و محتوایی هنر فلز کاری سلجوقی و صفوی کدام است؟


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.