چکیده:
روﯾﮑﺮد ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت راه ﺣﻞ ﻣﺤﻮر ﯾﮏ روﯾﮑﺮد ﭘﺴﺖ ﻣﺪرن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﯾﺎﻓﺘﻦ راه ﺣﻞ ﻫﺎی ﮐﺎرآﻣﺪ و ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺳﺎزی ﻧﻘﺎط ﻗﻮت ﻣﺮاﺟﻊ، ﺗﺄﮐﯿﺪ دارد. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺸﺎورة ﮔﺮوﻫﯽ راه ﺣﻞ ﻣﺤﻮر ﺑﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و ﻣﻨﺒﻊ ﮐﻨﺘﺮل داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻧﺠﻒ آﺑﺎد اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن-ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻧﺠﻒ آﺑﺎد ﮐﻪ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 95-94 ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺑﻮدﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ 34 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮة ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﺤﺖ 6 ﺟﻠﺴﮥ 90 دﻗﯿﻘﻪ ای ﻣﺸﺎوره ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد راه ﺣﻞ ﻣﺤﻮر ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. اﺑﺰار ﺳﻨﺠﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻘﯿﺎس ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﻋﻤﻮﻣﯽ (ﺷﺮر و ﻫﻤﮑﺎران، 1982) و آزﻣﻮن ﻣﻨﺒﻊ ﮐﻨﺘﺮل ﻟﻮﻧﺴﻮن (1972) ﺑﻮد. ازﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه داده ﻫﺎ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه از ﻧﻈﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و ﻣﻨﺒﻊ ﮐﻨﺘﺮل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد راه ﺣﻞ ﻣﺤﻮر ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و ﻣﻨﺒﻊ ﮐﻨﺘﺮل دروﻧﯽ را اﻓﺰاﯾﺶ داده اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش هایی که به بررسی مسائل تحصیلی و روان شناختی نوجوانان و دانش آموزان پرداخته اند، اثرگذاری این رویکرد در کاهش میزان افسردگی (لی و همکاران ، ٢٠٠١)، بهبود مشکلات رفتاری، جسمانی و شناختی نوجوانان (سپوکین و پاکروسنیس ٤، ٢٠١١)، کنترل خشم (برززوسکل ٥، ٢٠١٢)، بهبود نوجوانان مبتلا به بیش فعالی (دیلمن ٦، ١٩٩٨) و بهبود اختلال اضطراب منتشر (تیلور٧، ٢٠١٣) 1 De shazer 2 Peterson 3- Bond, Woods, Humphrey, Symes, & Green 4 Cepukiene and Pakrosnis 5 Brzezowskl 6 Dielman 7 Dielman است .
با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش مبنی بر تأثیر مثبت مشاورة راه حل محور بر خودکارآمدی و منبع کنترل و به دلیل تأثیرگذاری بالای این رویکرد در محیط های آموزشی و درمانی، به مشاوران مدارس و مربیان پرورشی و افرادی که در زمینۀ تربیتی با نوجوانان فعالیت دارند، پیشنهاد می شود برای کمک به رشد مناسب نوجوانان از نتایج این پژوهش استفاده کنند؛ اما این پژوهش با محدودیت های نیز روبرو بوده است از جمله عدم امکان انجام مطالعه پیگیری به دلیل تعطیل شدن مدارس وجود داشت ؛ بنابراین پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی پیگیریهای چند ماهه ، اجرای آن در مقاطع تحصیلی دیگر و در مدارس پسرانه نیز انجام گیرد و نهایتا از آنجایی که جامعۀ آماری این پژوهش محدود به دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر نجف آباد بود، لذا با توجه به ویژگی های خاص فرهنگی، آموزشی و اجتماعی آن ، لازم است در تعمیم نتایج به سایر جوامع آماری با احتیاط صورت گیرد."