چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر زندان بر تکرار جرم در زندان مرکـزی اردبیـل اسـت کـه بـا استفاده از روش پیمایشی بر روی جامعه آماری محکومان به جرایم سرقت و مواد مخدر که ٣٩٤ تن بوده اند انجام شده است . بر طبق روش نمونه گیری تصادفی ساده ، ٧٠ نفـر بـه عنـوان نمونـه آماری انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها از نرم افـزار spss و روش هـای آمـاری آزمون t و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شده است . یافته های این تحقیـق نشـان مـیدهـد کـه یادگیری جرم در زندان و مقدار باقیمانده حبس ، با تکرار جرم رابطه معنیداری دارند، به عبـارت دیگر فرد بیشتر با جرایم آشنا شده و بعد از آزادی از زندان دوباره مرتکب جرم شود.
خلاصه ماشینی:
"زندان مکان اصلاح و تربیت است ، پس در این محیط چه عواملی فراهم مـیشـود کـه فرد خاطی با حضور در زندان بستری مناسب برای یادگیری جرایم جدیدتر پیدا مـیکنـد و میتواند بعد از سپری کردن دورة حبس ، در بیرون از زندان آموخته های خـود را بـه ورطـۀ آزمایش بگذارد و امنیت جامعه را به خطر اندازد؟ چه ارتباطی میان زنـدانیان وجـود دارد و چگونه می توان خلأهای آنها را پـر کـرد تـا کمتـر از طریـق همنشـینی و مجالسـت راه هـای آموزش جرم را به یکدیگر گوشزد کننـد؟ شـاید بـا اسـتفاده از ایـن تحقیـق مجموعـه ای از عواملی که باعث تکرار جرم میشود، را شناسایی کرد تـا کمتـر زنـدان بـه مدرسـه جـرم و خیانت تشبیه شود.
نتایج توصیفی متغیرهای مستقل تحقیق متغیرهای مستقل میانگین خطای استاندارد میانگین انحراف استاندارد یادگیری جرم در زندان 4/000 0/07114 0/59523 طبقه بندی زندانیان 4/000 0/06142 0/51384 توصیفی عضویت فرد در گروه های موجود در زندان 4/000 0/06317 0/52848 مقدار باقی مانده حبس 4/000 0/06301 0/52716 امکانات زندان 3/500 0/06922 0/57914 مجازات های جایگزین 4/000 0/06192 0/51805 اشتغال و کارآموزی 4/000 0/06108 0/01101 برحسب طبقه بندی زندانیان نیز مشاهده می شود که میانگین ٦ گویه کـه بـرای سـنجش طبقه بندی زندانیان در نظر گرفته شده ، ٤/٠٠ شـده اسـت کـه ایـن عـدد (٤/٠٠) طبقـه بنـدی زندانیان را بالاتر از میانگین و تفریبا در حد زیاد نشان می دهد که اکثر زندانیان موافق رابطـه بین طبقه بندی زندانیان با عدم تکرار جرم هستند و طبقه بندی زنـدانیان بـا عـدم تکـرار جـرم رابطه زیادی دارد."