چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی ریاضی انجام شد. از اینرو، 202 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر سمنان بهروش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه راهبردهای -انگیزشی برای یادگیری (پنتریچ و همکاران، 1991) بهکار برده شد. دادههای بهدست آمده با کمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی و نظمدهی به تلاش (راهبرد مدیریت منابع)، قادر است پیشرفت تحصیلی ریاضی را بهطور معنادار پیشبینی کند. در نتیجه ارزیابی همزمان یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی دربردارنده اطلاعات مهمی برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی است. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between self-regulated learning، self-efficacy and mathematic achievement. Therefore، using random cluster method، 202 female students in the first grade were selected from Semnan high schools. Data were collected using motivating strategies for learning questionnaire (Pintriche et al، 1991). Data were analyzed by Pearson correlation and regression method. Results showed that self-efficacy and self-regulation could significantly predict students’ mathematic achievement.
Hence، simultaneous assessment of self-regulated learning and self-efficacy variables included important information for predicting mathematic achievement. Theoretical implications of the results were discussed.
خلاصه ماشینی:
"1- Sink 2- Barnett 3- Hixon 4- Kosnin 5- Eilam 6- Aharon 7- Thiessen 8- Blasius 9- Carroll 10- Ayotola 11- Adedeji 12- Hoffman 13- Stajkovic 14- Luthans 15- Pajares 16- Kranzler 17- Graham 18- Mousoulides 19- Philippou پژوهش زیمرمن (۲۰۰۰) بیانگر آن بود که خودکارآمدی جزو ضروری برای یادگیری وپیشرفت تحصیلی می باشد.
به منظور بررسی تأثیر معناداری رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی ریاضی از روش تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد که نتایج آن در جدول شماره ۳ آمده است .
در بین متغیرهای یادگیری خودنظم داده شده (راهبردهای شناختی ، فراشناختی و مدیریت منابع )، نظم دهی به تلاش رابطه مثبت و معناداری با پیشرفت تحصیلی ریاضی دارد.
دراین میان ، قوی ترین روابط بین نظم دهی به تلاش (راهبرد مدیریت منابع ) و پیشرفت تحصیلی ریاضی ، و همچنین خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی ریاضی برقرار بود، که نشان می داد دانش آموزان برای پیشرفت تحصیلی مطلوب بایستی تـلاش های خود را نـظم و ترتیب دهـند و همچنین باور به تـوانمندی و 1- Linder 2- Harris 3- Bembenutty 4- Robert Cobb 5- Green 6- Azevedo 7- Rankin 8- Mich & Mich شایستگی های خود داشته باشند.
1-Spatariu 2- Valle اهمیت یافته های این پژوهش در پرتو نتایج مطالعاتی که به نقش راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی عنایت داشته اند (برای مثال : حاج حسینی و اخوان تفتی ، ۱۳۸۶؛ کبیری ، ۱۳۸۲؛ سیف و لطیفیان ، ۱۳۸۳؛ میرمشتاقی ، ۱۳۸۴)، وضوح بیشتری می یابد."