چکیده:
به منظور مقایسهی حافظهی فـعال کودکان مبتلا به نقص توجه / بیشفعالی با کودکان سالم، 13 دانشآموز پسر مبتلا به نوع غالب نقص توجه و 15 کودک مبتلا به نوع غالب بیشفعال / تکانشگر، پس از تشخیص روانشناس بالینی با استفاده از پرسشنامه مرضی کودکان (CSI-4) انتخاب و آزمون حافظهی بصری کیم کاراد و مقیاس حافظهی وکسلر بر روی آنها اجرا شد. گروه کنترل پژوهش را نیز 14 کودک سالم تشکیل میدادند. تحلیل واریانس دادههای به دست آمده نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و غالب بیش فعال/ تکانشگر در حافظهی بصری در سطح (05/0>P) تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و بیش فعال / تکانشگر در سه خردهمقیاس (کنترل ذهنی، حافظهی منطقی و حافظهی تداعی) و نمرهی کل حافظهی کلامی وکسلر در سطح (05/0>P) تفاوت معنیدار وجود دارد. اما در زمینه خرده مقیاس حافظه عددی تنها بین گروه کنترل و گروه غالباً بیشفعال/ تکانشگر در سطح (05/0>P) تفاوت معنیدار وجود دارد.
The purpose of present study was to compare the working memory in ADHD (predominantly inattention، predominantly hyperactive/impulsive) and normal children. For this reason، 13 subjects with predominantly inattention، 15 subjects with
predominantly hyperactive/impulsive، and 14 normal primary school children were selected after clinical psychologist diagnosis، and in the base of teacher form of child screen
inventory (CSI-4)، then four subscales from Wechsler memory scale were administered. Results revealed that normal group obtained higher scores than predominantly inattention and predominantly hyperactive/impulsive groups in three Wechsler memory subscales (mental control، logic memory and association memory)، but in numeric memory there was significant difference between control and hyperactive/ impulsive group and not inattention group. Also this study showed there isn’t significant difference between ADHD’s subtypes in any subscales of Wechsler memory scales.