چکیده:
حقوق بشر و اعلامیة جهانی آن، یکی از مفاهیم شناخته شدة جهانی است
که منشور آن در معرض تفسیرها و موضع گیری های متفاوتی قرار گرفته و
ضروری است که بیان شود نیاز بشر به تعالی معنوی، مهمترین نیاز و حق
اوست که سایر حقوق نیز مقدمة دستیابی به این حق فطری است، ضمن آن
که رابطة این حق با سایر حقوق بشری نیز قابل بررسی و تبیین است. از
طرفی می توان گفت که مبانی حقوق بشر، عقلانی بوده و با مبانی دینی اسلام
و به ویژه تشیع و مسیحیت ارتدوکس نیز قابل تطبیق است و از سویی دیگر،
مشروعیت نداشتن ولایت غیر خدا، ماهیت فطری انسان و هماهنگی حقوق
معنوی بشر با نظام تکوین از مبانی حق تعالی معنوی بشر به شمار می روند که
مفسران شیعه بر آن تاکید خاص دارند. ولایت فقیه و مسئلة امر به معروف و
نهی از منکر دو راهکار نهادینه شده در آموزه های اسلامی به ویژه شیعی در
جهت رسیدن به تعالی معنوی است.
خلاصه ماشینی:
"گرچه باید گفت که در مقام اجرا نیز به نام حقوق بشــر، رفتارهای ضد بشــری فراوانی از سوی دولت های مدعی به چشــم می خورد ولی در هر حال حق تعالی معنوی بشــر از نظر اســلام به ویژه مفســران شیعه ، حقی مســلم و دارای مبانی خاص می باشد که شامل مشــروعیت نداشتن ولایت غیر خدا، ماهیت فطری انســان و هماهنگی بشر با نظام ١ - حج ،٤١ ؛ همان کســانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشــیدیم ، نماز را برپا می دارند، و زکات می دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، و پایان همه کارها از آن خداست ٢ - اعراف ، ١٥٧ ؛ همانها که از فرســتاده (خدا)، پیامبر «امی » پیروی می کنند پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است ، می یابند آنها را به معروف دستور می دهد، و از منکر باز می دارد تکریم می باشــد و راهکارهایی از جمله ولایت فقیه و امر به معروف و نهی از منکر برای تحقق آن پیش بینی شده است ."