چکیده:
زمینه و هدف : نیروی انسانی متعهد و وفادار به اهداف و ارزش های سازمان نه تنها عامل برتری یک سازمان ، بلکه مزیتی برای رقابت پایداری برای بسیاری از سازمان ها تلقی میشود. این مطالعه با هدف تعیین میزان تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان های شهرستان اراک در سال ١٣٩٥ انجام شده است . مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی ـ مقطعی،١٧٦ پرستار به روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی Allen and Myer استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار آماری ١٦ SPSS و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . ملاحظات اخلاقی: رضایت شفاهی شرکت کنندگان برای شرکت در پژوهش کسب شده و درباره بینامی پرسشنامه ها و محرمانگی اطلاعات به آنان اطمینان خاطر داده شد. یافته ها: از کل واحدهای مورد مطالعه ،٢/٣ درصد از شرکت کنندگان نمره تعهد خیلی پایین ،٢٥/٦ درصد نمره تعهد پایین ، ٦٨/١ درصد نمره تعهد بالا و ٤% نمره تعهد خیلی بالا را کسب کردند. میانگین نمره کلی تعهد سازمانی برابر ٧٧/٧٧ محاسبه گردیده و در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی از میانگین بالاتری برخوردار بود (٢٦/٧٧±٦/٣٠) و میانگین تعهد مستمر (٢٥/٠±٢/٧٩) و هنجاری (٢٥/١٩±٤/٥١) در سطح متوسط قرار داشت . همچنین بین تعهد سازمانی با سابقه خدمت و نوع استخدام رابطه مثبت معنیداری وجود داشت (٠٠٥>p). نتیجه گیری: با توجه به سطح متوسط به بالای تعهد سازمانی پرستاران مورد مطالعه ، ضروری است عوامل بازدارنده تعهد سازمانی پرستاران تا سطح عالی، شناخته شده و راهکارهای تقویت و ارتقای تعهد سازمانی آنان توسط مدیران ارشد اتخاذ گردد.
خلاصه ماشینی:
"درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی جدول ١: ارتباط بین وضعیت تعهد سازمانی شرکت کنندگان برخوردار بود (٢٦/٧٧±٦/٣٠) و میانگین تعهد مستمر با ویژگیهای جمعیت شناختی آنان (٢٥/٨٠±٢/٧٩) و هنجاری (٢٥/١٩±٤/٥١) در سطح متوسط تعهد سازمانی متغیر گروه خیلی پایین (تعداد) درصد پایین (تعداد) درصد بالا (تعداد) درصد خیلی بالا (تعداد) درصد مجموع (تعداد) درصد آزمون فیشر P جن زن (3) 75 (42) 88/9 (107) 89/2 (7) 100 (157) 88/3 1/708 0/591 س مرد (1) 25 (5) 11/1 (13) 10/8 0 (19) 11/7 تأهل متأهل (2) 50 (27) 60 (64) 53/3 (5) 71/4 (98) 58/6 1/42 0/730 مجرد (2) 50 (18) 40 (56) 46/7 (2) 28/6 (78) 41/4 فوق دیپلم 0 (2) 4/4 (15) 12/5 (1) 14/3 (18) 7/8 تحصیلات لیسانس (3) 75 (37) 82/2 (93) 77/5 (6) 85/7 (139) 80/1 4/55 0/507 فوق لیسانس (1) 25 (6) 13/3 (12) 10 0 (19) 12/1 20-30 (3) 75 (29) 64/4 (83) 69/2 (3) 42/9 (118) 62/8 سن 30-40 (1) 25 (15) 33/3 (33) 27/5 (2) 28/6 (51) 28/6 7/93 0/197 40-50 0 (1) 2/2 (4) 3/3 (2) 28/6 (71) 8/6 رسمی (1) 25 (12) 26/7 (38) 31/7 (5) 57/1 (55) 35/1 استخدام پیمانی (2) 50 (19) 42/2 (19) 15/8 0 (40) 27 22/32 0/004 قراردادی 0 (8) 17/8 (19) 15/8 (1) 14/3 (28) 12 طرحی (1) 25 (6) 13/3 (44) 36/7 (2) 28/6 (53) 25/9 کم تر از ٧ سال (3) 75 (24) 53/3 (80) 66/7 (3) 42/9 (110) 59/4 سابقه کا 8-14 (1) 25 (9) 42/2 (35) 29/2 0 (55) 24/2 22/2 0/004 ر 15-22 0 (2) 4/4 (3) 2/5 (3) 42/9 (8) 12/4 23-30 0 0 (2) 1/7 (1) 14/3 (3) 4 قرار داشت (جدول ٢).
Patient organization commitment and satisfaction of hospital advocacy From the Clinical nurses's view point: a Medical University Qazvin."