چکیده:
معماران مربیان محیطی، زیبایی، و خلاقیت می باشند، که بیان کننده مفاهیم (ایده) میان اصول موضوعی معنایی هستند. آنها می توانند این ایده و مفاهیم را به شکل ساختمان مدرسه و محیط طبیعی و محوطه اطراف آن طرح و اجرا کنند. تحقیقات نشان می دهد که کیفیت محیط فیزیکی بر کیفیت یادگیری تاثیر دارد. طراحی محیطی به عنوان "ابزار تفکر" برای تحریک تفکر در محیط یادگیری و برای تشویق گسترش آن برای مشکلات برنامه ریزان و طراحان که امروزه با آن روبرو هستند مطرح می شود. پس فضاهای آموزشی باید با توجه به تقاضای کودک و معلم بتوانند امکان این انعطاف پذیری را فراهم آورده، جوابگوی پایداری در طول زمان باشند. آنچه سبب شد در این مقاله به تاثیر طراحی مدرسه در روند یادگیری کودکان بپردازیم، ایده هایی برای طراحی مدرسه برای بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان است، چرا که طراحی محیط می تواند در روند یادگیری آنها موثر باشد. در این پژوهش در راستای دستیابی اهداف فوق ابتدا به معرفی ٥ اصل از طراحی
مدرسه پایدار و متد آموزشی و بعد به تحلیل مدرسه هایی به عنوان نمونه موردی پرداختیم، و با نظرسنجی در چند نمونه مدرسه در نهایت منجر به ارائه راه حل هایی برای طراحی مدل های سه بعدی هوشمند برای محیط های آموزشی با کارکرد های متفاوت، در جهت افزایش یادگیری دانش آموزان شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش در راستای دستیابی اهداف فوق ابتدا به معرفی 5 اصل از طراحی مدرسه پایدار و متد آموزشی و بعد به تحلیل مدرسه هایی به عنوان نمونه موردی پرداختیم، و با نظرسنجی در چند نمونه مدرسه در نهایت منجر به ارائه راه حل هایی برای طراحی مدل های سه بعدی هوشمند برای محیط های آموزشی با کارکرد های متفاوت، در جهت افزایش یادگیری دانش آموزان شده است.
(Taylor,1999:32) جدول نمونه شماره 1- ایده، فرم، عملکرد در نمونه های مشابه و منبع: نگارندگان ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) 4- سوالات و فرضیه های پژوهش 1- آیا فرم های اصلی قابلیت آموزش وتأثیرگذاری در ادراک کودکان را دارد؟ 2- به راستی کودکان در انتخاب اشکال و ترکیب آنها با هم از یک منطق و مکانیزمی بهره می برند؟ 3- استفاده از اشکال اصلی می تواند جایگزین عناصر کالبدی در فضای آموزشی کودکان باشد؟ - متغیر جنسیت نمی تواند در درک رابطه اشکال هندسی درباره کودکان موثر باشد.
نتیجهگیری با توجه به خلأ جدی طراحی آموزشی و محیط های یادگیری در نظام آموزش و پرورش ایران و اقدام سلیقه ای و ضعف بسترها و شرایط لازم در این زمینه، طراحی معماری برای فضای آموزشی کودکان می تواند با استفاده از اصل درک روابط بین فرم های اصلی طراحی شود (اصل سوم تیلور در مدرسه والدورف)، به تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور در دوره تحصیلی پیش دبستانی کمک کرده و باعث ارتقاء یادگیری کودکان خواهد شد.
با این توضیح، مهم ترین دستاورد تحقیق حاضر، استفاده از اصل درک روابط بین فرم های اصلی برای طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل مذکور می باشد."