Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر رسانه های ملی بر سرمایه ی اجتماعی با تاکید بر مشارکت اجتماعی

نویسنده:

(10 صفحه - از 117 تا 126)

کلیدواژه ها :

مشارکت اجتماعی ،سرمایه اجتماعی ،رسانه ملی

کلید واژه های ماشینی : میزان زمان تماشای برنامه‌های سیاسی ، میزان زمان تماشای برنامه‌های شبکه ، میزان زمان تماشای برنامه‌های اجتماعی ، افزایش میزان زمان تماشای برنامه ، زمان تماشای برنامه‌های سیاسی شبکه ، میزان زمان تماشای برنامه‌های فرهنگی ، مشارکت اجتماعی ، زمان تماشای برنامه‌های اجتماعی شبکه ، زمان تماشای برنامه‌های فرهنگی شبکه ، متغیر وابسته مشارکت اجتماعی

پژوهش حاضر با هدف شناخت تاثیر رسانه ملّی بر سرمایه اجتماعی با تاکید بر مشارکت اجتماعی شهروندان ٢٠تا ٣٠ سـال شـهر تهران و روشن شدن ابعاد مشارکت اجتماعی و تاثیر نوع و میزان برنامه های شبکه ٥ سیما بر ابعاد مشارکت اجتماعی در جامعه آماری ١٠٤٧ نفرآغاز گردید. نمونه آماری این تحقیق ٤٠٠ نفر می باشد که با احتمال ریزش برخی از پاسخگویان تعـداد ٣٩٠ نفـر پرسشـنامه کامل بدست آورده شد. روش بکار رفته در این پژوهش روش پیمایشی و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد برای سـنجش متغیر وابسته و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش متغیر مستقل که شامل ٢٩ گویه و بر اساس طیف لیکرت در مقیاس ٥ درجـه ای سنجیده شد. شیوه نمونه گیری ، نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای وآزمـون هـای ضـریب همبسـتگی پیرسـون ، آزمـون رگرسیون چند متغیره آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است . نتایج نشان داد که نـوع برنامـه هـای نمـایش داده شده ومیزان زمان صرف شده از سوی تماشاگران بر چهار بعد(مشارکت اجتماعی ) بعد آگاهی ، تصـمیم گیـری ، مشـارکت داشـتن و رضایتمندی تاثیر چشمگیری داشته است

خلاصه ماشینی:

"000 مقدارBeta برابر ٠/٥٢٣ می باشد و قدرت تبیین آن در سطح متوسط به پایین می باشد اما تاثیر گذاری مستقیم و مثبت است و بـا افزایش میزان زمان تماشای برنامه سیاسی با میزان مشارکت اجتماعی افزایش پیدا می کند به بیان دیگر می توان گفت : همبستگی بـین میزان زمان تماشای برنامه های شبکه ٥ سیما و مشارکت اجتماعی برابر با ٥٣ درصد و ضریب تعیین برابـر بـا ٧٩ درصـد بـه عبـارت دقیقتر ٧٩ درصد از تغییرات متغیر وابسته مشارکت اجتماعی توسط متغیر مستقل پوشش داده می شود. نتیجه گیری در بحث سنجش تأثیر رسانه ملی ( شبکه ٥ سیما) بر مشارکت اجتماعی شهروندان ٢٠تا ٣٠سال شهر تهران در آزمون فرض رابطه ای بین این دو متغیر ( مستقل ووابسته ) ، از رگرسیون چند متغیـری اسـتفاده شـده اسـت ، همبسـتگی بـین رسـانه ملـی و مشـارکت اجتماعی شهر وندان برابر ٠/٣٨٣ وضریب تعیین برابر ٠/١٤ است به عبارت دقیق تر ١٤ درصـد از تغییـرات متغیـر وابسـته مشـارکت اجتماعی توسط متغیر مستقل پوشش داده می شود. از آنجایی که محتوای برنامه های رسانه ملی در قالـب برنامـه های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی مطرح ودر اختیار مصرف کنندگان تلویزیون قرار می گیرد می توانـد فرضـیه اول مطـرح شده در این پژوهش که عبارت است از : بین میزان زمان تماشای برنامه های فرهنگی شبکه ٥ سیما و مشـارکت اجتمـاعی شـهروندان ٢٠تا ٣٠سال رابطه وجود دارد؛ را با توجه به میزان همبستگی حاصل از داده های آماری به انـدازه ٠/٣٨٣ و مقـدار fحاصـل شـده در جدول ANOVA که برابر با ٥٣/٠٢٨ نشان دهنده تأیید فرض اول و متغیر مستقل قادر به پیش بینی تغییرات متغیر وابسته است ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.