چکیده:
ظهور و نشر اندیشه پسا ساختارگرایی با جهتگیریها و رویکردهای خاص خود در رویارویی با شناخت در حوزه های علوم انسانی، اجتماعی، از جمله علوم تربیتی از طریق سنتهای فرهنگی و زبانی، روش شناسیهای متعدد و گوناگونی را پیش پای پژوهشگران حوزه های یاد شده قرار داده است به گونه ای که ظاهرا نوعی آشفتگی روش شناختی را به دنبال داشته است ؛ لذا در این مقاله ، که با روش تحلیلی و توصیفی صورتبندی شده است ، پس از تحلیل و تشریح رویکرد ساختارگرایی به عنوان زمینه پیدایش جنبش پسا ساختارگرایی، اشتراکات و افتراقات آنها تبیین شده است . در نتیجه آن ، فضای پژوهش تربیتی در پرتوی نگرش پساساختار و از دریچه الگوی واسازی دریدایی و نیز الگوهای انتقادی و ساخت زدای فوکو یعنی ، "دیرینه شناسی"، "تبار شناسی" و "تحلیل گفتمان انتقادی" ترسیم شده است .
خلاصه ماشینی:
"جایگاه پژوهش تربیتی در پرتو رویکرد پسا ساختار گرایی ایراندخت فیاض 1 حسین شرفی ** دریافت مقاله : ٩٥/٠٩/١٧ پذیرش نهایی: ٩٦/٠١/١٦ / / / / / / / / / / چکیده ظهور و نشر اندیشه پسا ساختارگرایی با جهتگیریها و رویکردهای خاص خود در رویارویی با شناخت در حوزه های علوم انسانی، اجتماعی، از جمله علوم تربیتی از طریق سنتهای فرهنگی و زبانی، روش شناسیهای متعدد و گوناگونی را پیش پای پژوهشگران حوزه های یاد شده قرار داده است به گونه ای که ظاهرا نوعی آشفتگی روش شناختی را به دنبال داشته است ؛ لذا در این مقاله ، که با روش تحلیلی و توصیفی صورتبندی شده است ، پس از تحلیل و تشریح رویکرد ساختارگرایی به عنوان زمینه پیدایش جنبش پسا ساختارگرایی، اشتراکات و افتراقات آنها تبیین شده است .
در واقع پسا ساختارگرایی در پژوهش تربیتی و اجتماعی، تلاشی است برای بیدار کردن اندیشه معاصر پژوهشگرانی که در چنبره پارادایمهای فکری و روشهای کمی و کیفی با روشهای منتظم و قاعده مند و خطی گرفتار آمده اند و با پیروی از چنین روش شناسیهایی، نتیجه پژوهشی آنها، بازنمود دوباره همان روابط قدرت و دانش و گفتمان مسلطی است که شکل دهنده وضعیت موجود اجتماعی و تربیتی است ؛ لذا چنین نگرشی به حوزه پژوهش تربیتی با خوانش انتقادی خود، ساختارها، گفتمانها و روشهای علمی در پژوهشهای تربیتی را بیثبات میانگارد تا در ورای آن به فهمی عمیقتر از متون تربیتی دست یابد به گونه ای که گفتمانهای اقلیت و نادیده انگاشته هایی را که در زمینه و درون تربیتی به حاشیه رانده شده است از انقیاد حصار گفتمان مسلط خارج کند تا شرایط انسانیتری به زعم آنها ایجاد شود."