چکیده:
نمیتوان سینمای دینی را بدون فرم و تنها بر اساس محتوا تعریف کرد؛ بنابراین، فرم فیلمنامه عنصری تاثیرگذار در طراحی یک فیلمنامه دینی است تا جایی که برخی از آثار در سینمای دینی بهدلیل ضعف در فرم به آثاری ضد دین تبدیل شدهاند. فیلمنامهای که نتواند به فرم صحیحی برسد در انتقال محتوا نیز الکن و ناقص خواهد بود. فیلمنامه در ابتدا باید فرم و ساختار صحیحی داشته باشد. بررسی نمونههایی برای دستیابی به یک فرم صحیح در زمینة فیلمنامه دینی و غیردینی راهگشای طراحی ساختاری صحیح برای یک فیلمنامه دینی است. شاکله اصلی موردبررسی در این پژوهش و رویکرد آن به بررسی مولفههای فیلمنامه دینی و غیردینی در چارچوب مدل گنشگران و الگوی سفر قهرمان است. ساختاری نظاممند از طریق طراحی قهرمان و ضدقهرمان و تضاد آنها در روند پیشرفت پیرنگ در فیلمنامه دینی و چگونگی طراحی آن در سریالهای مختارنامه و بازی تاجوتخت موردبررسی قرارگرفته و نتایج آن ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"یکی از ارکان مهم فیلم نامه ، داشتن شخصیت هایی قوی است تا بتواند از طریق برانگیختن حس همذات پنداری و همدلی مخاطب ، زمینۀ انتقال مفاهیم دینـی و ارزشـی را فـراهم نمایـد؛ قهرمان و ضدقهرمان و تضاد و کشمکشی که بین آنها برای پیشبرد داستان به وجـود مـیآیـد باید دارای هدف باشد تا رسیدن یا عدم رسـیدن بـه هـدف مدنظرشـان مضـمون فـیلم نامـه را مشخص نماید.
Keywords: Gem Junior Channel, Feminine Identity, Discourse Analysis, Laclau and Mouffe, Sociability Culture -Communication Studies Removal reasons of civil liability of mass media in the legal system of Iran Amin Amirhoseiny, PhD student in privacy law in Shahid Beheshty University) Corresponding Author) Mohammad Reza Borzoioo, Assistant Professor, Faculty of Islamic Studies and Communications in Imam Sadeq University Abstract Removal reasons of liability is circumstance in which the conditions, the person who makes loss is not responsible for compensation."