چکیده:
آنچه در این مقاله مدنظر است بررسی وضعیت ارتباطات در جهان امروز و به طور اخص رسانه ها و همچنین ارتباط آن با دین است. اندیشمندان مختلفی در حوزه ارتباطات و اطلاعات همچنین رابطه آنها با مقوله دین را مورد بررسی قرار داده اند. در این تحقیق سعی شده است که مهمترین نظریات بعضی از آنها مورد تامل قرار گیرد. چگونگی ارتباط رسانه ها با عامل فرهنگ و همچنین نقش آنها در شکل دهی به شخصیت انسانها و همچنین نحوه ارتباط انسانها با یکدیگر از خلال رسانه ها از جمله عواملی بودند که این مقاله دغدغه بررسی آنها را داشت. از آن جایی که جهانی شدن یا به تعبیر بعضی از اندیشمندان، جهانی سازی، خصوصا در حوزه اقتصاد، مهمترین ویژگی و مشخصه ی جهان امروز را تشکیل میدهد، عامل رسانه ارتباط تنگاتنگی در گسترش این مقوله بازی میکند و از آنجا که دین به طور قابل توجهی چه به صورت ایجابی و چه به صورت سلبی از جهانی شدن که رسانه نقش کاتالیزور را در آن دارند مورد تاثیر و تاثر قرار میگیرد، این مقاله ارتباط بین دین و رسانه و همچنین جایگاه دین در حوزه های مختلف رسانه ای را مورد بررسی و تامل قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
اطلاعات، ارتباطات، فضای سایبر، زیستجهان، ارتباط دوسویه مقدمه ورود به عرصه مهم بررسی کیفیت و نحوه تعامل و رابطه دین به عنوان یک پدیده فرابشری و رسانه به عنوان پدیدهای بشری همواره از حساسیت های خاصی برخوردار بوده است به گونهای که این بررسی و پژوهشها به عمر شکلگیری رسانه، خصوصا رسانههای جمعی بعضا دستخوش بی توجهیهای گستردهای در این حوزه مطالعاتی شده است.
در قرون معاصر و جوامع مدرن این بی توجهیها را شاید بتوان ناشی از جهتگیریهایی دانست که در جوامع جدید نسبت به رسانه وجود دارد و در راستای آن رسانهها نیز تلاش میکنند که از هرگونه سمت و سوی ایدئولوژیک پرهیز کنند و به عبارت دیگر، این ترس نسبت به جهتگیری دینی رسانه در کنار دیدگاه سنتی موجود، باعث شده که رابطهی میان نسبت دین و رسانه چندان مورد بررسی قرار نگیرد.
از نظر هابرماس، اگر تکنولوژی از علم نشأت میگیرد و اینکه تکنیک تأثیرگذاری و نفوذ در رفتار انسان دست کمی از تکنیکهای سلطه بر طبیعت ندارد، در آن صورت جذب و مستحیل شدن این تکنولوژی در جهانزیست عملی، که نظارت فنی حوزههای خاص را در دسترس ارتباطات انسانهای کنشگر قرار میدهد، عملا مستلزم غور و تأمل عملی است.