چکیده:
تجارت الکترونیک شامل گستره وسیعی از فعالیت های تجاری اینترنتی در زمینه محصولات و خدمات مختلف است. توسعه این نوع تجارت در فروشگاه های مجازی در کشور، گسترش جرایم رایانه ای را به دنبال داشته است. با گسترش و رشد جرایم در حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاه های مجازی، داشتن اشراف اطلاعاتی بر این حوزه، امری بسیار مهم و حیاتی برای پلیس است. لذا هدف اصلی این مقاله بررسی شیوه های ایجاد اشراف اطلاعاتی بر تجارت الکترونیک در حوزه فروشگاه های مجازی است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان پلیس فتا ناجا به تعداد 149 نفر که نمونه 108 نفری بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده است. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که برای ایجاد اشراف اطلاعاتی بر تجارت الکترونیک در حوزه فروشگاه های مجازی، شیوه سامانه های جامع نظارتی، تایید هویت سیستمی، بررسی صلاحیت فروشگاه های مجازی و دریافت گزارشات مردمی مورد تایید و تاکید کارشناسان قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"جهت داشتن اشراف اطلاعاتی بر فروشگاه های مجازی پلیس باید شیوه هـای ایجـاداشـراف اطلاعـاتی بـر تجارت الکترونیک در حوزه فروشگاه های مجازی را احصاکند که ایـن موضـوع جـزء ضرورت هایی است که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.
در واقع این پژوهش به دنبال پاسخ به این سـؤال اساسـی است که به چه شیوه هایی می توان بـر تجـارت الکترونیـک در حـوزه فروشـگاه هـای مجازی اشراف اطلاعاتی داشت ؟ پیشینه تحقیق با بررسی منابع توسط محقق اعم از منابع کتابخانه ای ،دانشگاهی و مجازی مشـخص شدتا به حال در مورد موضوع تحقیق مطالعه ای صورت نگرفته است ، البته بـه طـور جداگانه هر موضوع مورد بررسی قرار گرفته است که به اهم آن بـه شـرح زیـر اشـاره می شود: علیخان زاده و همکاران (١٣٨٩) در کتاب خود باعنوان «تجارت الکترونیک » به مباحث پرداخت های الکترونیک ، امنیت در تجارت الکترونیک ، تجارت سیار، از شهر الکترونیک تا دولت الکترونیک یا مجازی سازی دربخش عمومی (دولت الکترونیک ، شهر الکترونیک ) و بهبود کارایی در محیط های تجارت الکترونیک پرداخته است .
ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامة محقق ساخته شامل سؤالات بسته با پاسخ پنج گزینه ای بـه صـورت طیـف لیکـرت طراحی و پایایی سؤالات از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شدکه عبارت بود از: جدول ١: آلفای کرونباخ محاسبه شده نام متغیر آلفای کرونباخ سیستم های جامع نظارتی 90 تأییدهویت سیستمی 84 بررسی صلاحیت فروشگاه های مجازی 80 استفاده ازدرگاه دریافت گزارش های مردمی 82 اشراف اطلاعاتی برتجارت الکترونیک 60 همچنین اعتبار آن بر اساس نظر اساتید و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت ."