چکیده:
اضطراب ریاضی از مهم ترین متغیرهای عاطفی است که در یادگیری ریاضیات مشکل ایجاد می کند.هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش راهبردهای فراشناختی و خودکارآمدی ریاضی در کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان از طریق مدل سازی معادلات ساختاری بود.برای دستیابی به این هدف 436 دانش آموز پسر پایه اول دبیرستان های دولتی شهر تهران(با میانگین سنی 15 سال و 8 ماه،و انحراف استاندارد 17 ماه)به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند.آنان به مقیاس های راهبردهای فراشناختی(پینتریچ و همکاران،1991)،اضطراب ریاضی(یای و همکاران 2009؛بای،2011)و مقایس محقق ساخته خودکارآمدی ریاضی پاسخ دادند.پس از تعیین روایی مدل های اندازه گیری،یافته ها برازندگی مدل ساختار مفروض با داده ها را نشان داد(RMSEA=0/04,AGFI=0/89GFI=0/91,X2/df=1/59)همچنین راهبردهای فراشناختی دارای اثر مستقیم افزاینده بر خودکارآمدی ریاضی(B=0/45.p=0/004)و اثر غیرمستقیم کاهنده بر اضطراب ریاضی است(B=0/30p=0/006).نقش میانجی خودکارآمدی ریاضی در رابطه راهبردهای فراشناختی با اضطراب ریاضی به تایید رسید.
خلاصه ماشینی:
"چکیده: واژههای کلیدی: اضطراب ریاضی ، راهبردهای فراشناختی ، خودکارآمدی ریاضی مقدمه با وجود سرمایه گذاری نظامهای آموزشی برای ارتقای آموزش ریاضی به دانش آموزان و دانشجویان، افت تحصیلی در این درس (لوسی (Lossi)، ٢٠٠٧) و عدم احساس مثبت نسبت به این درس (برنز (Burns)، ١٩٩٨، نقل از فارنر و دافی (Duffy &Furner )، ٢٠٠٢) از بزرگترین چالشهای پیش روی این نظامها است .
آثار منفی این متغیر عاطفی عبارت است از: احساس فشار، ناراحتی و ترس در هنگام مطالعه ریاضی (یو- هوآ (Yu-Hua)، ٢٠٠٨)، عزت نفس کم ، ناتوانی آموخته شده، احتیاطکاری و رفتار وسواسی در حل مسائل ریاضی (بالگلو، ١٩٩٩، نقل از جونز (Jones)، ٢٠٠٦)، اجتناب از ریاضی (آشکرافت (Ashcraft)،٢٠٠٢؛ اسکارپلو (Scrapello)، ٢٠٠٩) و مهمتر از همه اثر منفی بر پیشرفت ریاضی (رضویه ، سیف و امامی ،١٣٨٦؛ رضویه سیف و طاهری،١٣٨٤؛ کیتس و ریمر (Rymer &Cates )، ٢٠٠٣؛ کبیری، کیامنش و حجازی،١٣٨٥؛ ما و هو، ٢٠٠٤؛ همبری (Hembree)،١٩٩٠؛ ما،١٩٩٩).
کرامارسکی ، ویس و کولولشی مینسکر (Kololshi-Minsker &Weisse ,Kramarski ) (٢٠١٠) بامرور پژوهش های انجام شده در این حوزه نتیجه می گیرند که آموزش فراشناختی که بر حل مسأله ریاضی تأکید دارد در کاهش اضطراب دانشجویان و دانش آموزان مؤثر واقع شده است .
اما فرض بر این بود که راهبردهای فراشناختی که متغیری شناختی است نمی تواند بر متغیر عاطفی اضطراب ریاضی اثر مستقیم منفی داشته باشد، بلکه بر پایه نظریه شناختی - اجتماعی ، کاهش اضطراب ریاضی توسط راهبردهای فراشناختی ، از طریق افزایش باورهای خودکارآمدی ریاضی دانش آموز صورت می گیرد."