چکیده:
«ذهن فلسفی» و «اندیشه ورز» دارای سه ویژگی بنیادی است: جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری. از تلاشهای اساسی مربیان تربیت همانا رشد ذهن فلسفی است. این رشد با «کندوکاو فلسفی» صورت میگیرد و نقش اصلی در این کندوکاو بر عهده «سوال» است. طرح سوالات مناسب برای فلسفیدن آغاز راه است. از سوالات مناسب که جستجوگری فکری در روابط و قیاسهای منجر به کشف روابط را در ذهن کودکان فعال میکند، طرح پرسشهایی است با چیدمان واژگانی همجنس که از لحاظ معنا نامربوط نشان میدهند که البته کشف روابط آن برای کودکان جذاب است. در این پژوهش با طرح چنین سوالاتی کل افراد یک دوره یادگیر محور تحت آزمون قرار گرفته و سپس با مقایسه گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج حاصله، طرح سوالاتی اینگونه را برای رشد ذهن فلسفی موثر ارزیابی کرده است. این پژوهش به روش میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) وکتابخانه یی با استفاده از روش نا پارامتری و آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"م در دانشگاه اکسفورد از مصاحبه شوندهها پرسیده شده و میتواند جالب توجه باشد این است که «چرا توت فرنگی و کفشدوزک هر دو قرمز هستند؟»( 64 ) این خبر مبنایی شد تا در کارگاه مکمل خلاقیت با کودکان گروه سنی 7 تا 9 سال با استفاده از این روش شرایطی ایجاد گردد: تا میزان تفاوت در پیشبینی احتمالی این پژوهش در بین کودکانی که با این روش در فرایندهای گفتگو شرکت کردهاند و آنها که شرکت نداشتهاند، مورد ارزیابی قرار گیرد.
رابطة خرس و خروس چیست؟ در ابتدای امر، اکثر کودکان با طرح سؤال اول در دفاتر گزارش هفتگی که به سؤالات پاسخ میدادند یا سؤالات خود را در آن طرح میکردند، سریعا اشاره نمودند که بین کفش و کفشدوزک هیچ رابطهیی نیست؛ پس از بررسی متوجه تأثیر نظر والدین شدیم، برای همین بصورت مکتوب والدین را در جریان خبر( 73 ) در مورد سؤالات مصاحبه دکتری آکسفورد گذارده و خواستیم در این امر بدون هیچگونه مداخله صرفا نظر کودک را در دفاتر گزارش ثبت نمایند.
موافقم( مخالفم( ب) کسی که نیمهشب با سر و صدا کردن باعث بدخوابی و بیخوابی مردم میشود، آدم خوبی نیست و همسایه خواسته با مشت زدن او را با خبر کند موافقم( مخالفم( در سؤال دوم، این مسئله طرح شده که با توجه به اینکه در زمان آلودگی هوا مدارس تعطیل میشود، آیا شما آلودگی هوا را دوست دارید؟چرا؟ در این سؤال نیز قرار بود تا دلیل یک ربط بین تعطیلی و آلودگی هوا تحت آزمون را در معرض تفکر قرار دهد بخصوص که در میزهای گفتگو قبلا متوجه شده بودیم که بعضی از دانشآموزان تعطیل شدن را حتی اگر ناشی از آلودگی باشد، خوب و بجا میدانند."