چکیده:
باتوسعه جهانی شدن محیط رقابتی کسب و کارها ازسطوح محلی و ملی به سطح جهانی گسترش یافته است کشورهایی موفق میشوند بازارهارا درسطح بین المللی دراختیاربگیرندکه توانایی تولید کالاها و خدمات رقابتی را دراین سطح دارند درغیراین صورت اگرکشوری توانایی رقابت نداشته باشد کشورهای پیشگام بازارآن را تصاحب می کنند بنابراین نقش و ماموریت دولتها دراین فرایند برای بهره گیری ازفرصت های بین المللی تعیین کننده است توسعه کارافرینی بین المللی یکی ازحوزه های مهم سیاست گذاری است که کشور را قادر خواهدساخت باتولید و عرضه کالاها و خدمات درسطح بین المللی ازفرصتها بهره ببرد با توجه به اینکه فعالیت های کارافرینی برمحوریت نواوری خطرپذیری و نااطمینانی فرصت و اطلاعات استواراست نقش دولت دراین زمینه اهمیتی ویژه دارد دولت برایا موزش و تربیت کارافرینان و فراهم کردن زیرساختهای لازم به منظور توسعه کارافرینی بین المللی مسئولیتی منحصربفرد برعهده دارد به خصوص اینکه سازوکار بازارقادر به تامین آن نیست هدف این مقاله شناسایی و اولویت بندی سیاستهای توسعه کارافرینی بین المللی دربخش صنعت ایران است براساس ادبیات موضوع سیاست ها و ابزارهای سیاستی متعددی وجود دارد تادولت ها برای توسعه فعالیت های کارافرینانه ازآنها استفاده کنندو ازاین طریق ازفرصتهای کارافرینانه بین المللی بهره ببرند.در این مقاله،براساس یافته های مرور ادبیات،چارچوب فکری-نظری توسعه سیاستگذاری کارآفرینی بین المللی با محوریت صنعت ایران و محورهای سیاستگذاری در حوزه های آموزشی،شبکه سازی،فناوری،قانونی و مالی استخراج و ابزارهای سیاسی هر حوزه،از ادبیات موضوع و حقایق آشکارشده ایران،تبیین شده است.نتایج این پژوهش می تواند به دولت جمهوری اسلامی ایران کمک کند تا در حوزه های گفته شده سیاست های اولی را در جهت توسعه کارآفرینی بین المللی انتخاب و اجرا کند.