چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر ابعاد بازاریابی داخلی بر افزایش فروش بیمه در شرکت بیمه آسیا استان خراسان رضوی انجام شده است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل ٦٢٦ نفر کلیه کارکنان نمایندگی های بیمه آسیا مستقر در استان خراسان رضوی بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان برابر ٢٤٠ نفر برآورد شده است . پرسشنامه بر اساس مولفه های بازاریابی داخلی بکار گرفته شده در مطالعه بنسل ، و شاخص سازی برای هرکدام از مولفه های مذکور، تهیه شده است . برای تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق از نرم افزار Lisrel و Spss در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید که نتایج بیانگر تاثیر مستقیم و مثبت ابعاد بازاریابی داخلی بر افزایش فروش بیمه در شرکت بیمه آسیا استان خراسان رضوی می باشد. همچنین طبق نتایج آزمون فریدمن مشخص گردید ابعاد: نظام پاداش دهی، توانمندسازی کارکنان ، تسهیم اطلاعات ، امنیت شغلی، آموزشهای متنوع و گسترده و کاهش فاصله طبقاتی، به ترتیب در اولویت و اهمیت اول تا ششم برای تاثیر بر افزایش فروش بیمه قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
همانطور که در جدول (٤) ملاحظه مي گردد، مقدار 37 بدست آمده براي تمام شاخص هاي برازندگي در حد مجاز خود قرار داشته و مقادير t که بايد بزرگتر از ١/٩٦ يا کوچکتر از ١/٩٦- باشد تا نشان دهنده معناداري بين متغيرها باشد، معادل ١/٩٦ و از ١/٩٦ بيشتر است ، لذا تاثير آموزشهاي گسترده و متنوع کارکنان بر افزايش فروش بيمه در شرکت بيمه آسيا استان خراسان رضوي پذيرفته مي شود.
همانطور که در جدول (٥) ملاحظه مي گردد، مقدار بدست آمده براي تمام شاخص هاي برازندگي در حد مجاز خود قرار داشته و مقادير t که بايد بزرگتر از ١/٩٦ يا کوچکتر از ١/٩٦- باشد تا نشان دهنده معناداري بين متغيرها باشد، معادل ٢/٥٢ و از ١/٩٦ بيشتر است ، لذا تاثير تسهيم اطلاعات در ميان کارکنان بر افزايش فروش بيمه در شرکت بيمه آسيا استان خراسان رضوي پذيرفته مي شود.
همانطور که در جدول (٦) ملاحظه مي گردد، مقدار بدست آمده براي تمام شاخص هاي برازندگي در حد مجاز خود قرار داشته و مقادير t که بايد بزرگتر از ١/٩٦ يا کوچکتر از ١/٩٦- باشد تا نشان دهنده معناداري بين متغيرها باشد، معادل ٢/٩ و از ١/٩٦ بيشتر است ، لذا تاثير نظام پاداش دهي به کارکنان بر افزايش فروش بيمه در شرکت بيمه آسيا استان خراسان رضوي پذيرفته مي شود.
همانطور که در جدول (٨) ملاحظه مي گردد، مقدار بدست آمده براي تمامي شاخص هاي برازندگي در حد مجاز خود قرار داشته و مقادير t که بايد بزرگتر از ١/٩٦ يا کوچکتر از ١/٩٦- باشد تا نشان دهنده معناداري بين متغيرها باشد، معادل ٣/٣٣ و از ١/٩٦ بيشتر است ، لذا تاثير کاهش فاصله طبقاتي در ميان کارکنان بر افزايش فروش بيمه در شرکت بيمه آسيا استان خراسان رضوي پذيرفته مي شود.