چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و رفتار نوآورانه معلمان مقطع متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی ٩٦-١٣٩٥ بوده است . این تحقیق به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر بندرعباس به تعداد ٢٨٤ نفر بوده اند، برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد، حجم نمونه مورد مطالعه با استفاده از جدول کرجسی مورگان برابر با ١٦٥ نفر بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت دانش همتی با پایایی ٠/٨٣ و رفتار نوآورانه کانتر با پایایی ٠/٨٥ بهره گرفته شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است . نتایج حاصله نشان داد که : بین مولفه های مدیریت دانش و رفتار نوآورانه معلمان رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"واژه های کلیدی: مدیریت دانش ، رفتار نوآورانه ، معلمان ١- مقدمه در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب میشوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات و دگرگونیها را نیز در آینده پیش بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده ای بهتر هدایت کنند (مویدنیا، ١٣٨٥: ١).
امروزه عدم توجه رفتار نوآورانه کارکنان و مدیریت دانش که امروزه در اکثر سازمان ها دیده میشود موجب بروز آسیب هایی در سازمان ها شده است با توجه به اهمیت حیاتی بحث خلاقیت برای سازمان ها و از سوی دیگر نقش بسیار موثر مدیریت دانش در بروز نوآوری سازمانی این تحقیق درصدد است تا به این سؤال پاسخ دهد که مؤلفه های مدیریت دانش چه رابطه ای با رفتار نوآورانه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس دارد؟ 1 - Batt 2 - Fullan 3 - O’Dell & Grayson ٢-فرضیه های پژوهش بین مؤلفه خلق دانش و رفتار نوآورانه معلمان رابطه معنیداری وجود دارد.
از این رو از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیه ها استفاده شد نتایج در جدل ٢ ارائه شده است جدول ٢: نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده های متغیرها متغیر خلق دانش تسهیم دانش به کارگیری دانش ذخیره دانش رفتار نوآورانه تعداد 165 165 165 165 165 چولگی(Skewness) -0/983 -1/113 -0/747 -0/854 -0/965 خطای انحراف استاندارد چولگی 0/175 0/175 0/175 0/175 0/175 کشیدگی(Kurtosis) 1/013 1/083 0/0787 0/0958 1/0865 خطای انحراف استاندارد کشیدگی 0/347 0/347 0/347 0/347 0/347 برای بررسی پایایی پرسشنامه ها نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج آن در جدول ٣ ارائه شده است ."