چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین اخلاق پژوهشی با تسهیم دانش در میان مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران صورت گرفت . روش مورد استفاده در این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران که در سال ٩٦-١٣٩٥ مشغول به فعالیت میباشند، بود که از میان آنان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد ١٥٢ نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش گردآوری داده ها براساس دو پرسشنامه استاندارد اخلاق پژوهشی کینگ و متیو (٢٠٠٢) و تسهیم دانش لی(٢٠٠١) استفاده شد. در این پژوهش به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای هر دو پرسشنامه بالای ٠.٧ به دست آمد و همین طور به منظور سنجش روایی از روایی محتوایی استفاده شد که برای این منظور روایی مورد تایید متخصصین قرار گرفت . تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS٢١ در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره ) انجام پذیرفت . یافته های پژوهش حاکی از آن بود که میان اخلاق پژوهشی و ابعاد آن (احترام به حقوق صاحب اثر پژوهشی، عدم ضرر رسانی به صاحبان اثر، رعایت عدالت در پژوهش ) با تسهیم دانش در میان مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش حاکی از آن بود که میان اخلاق پژوهشی و ابعاد آن (احترام به حقوق صاحب اثر پژوهشی، عدم ضرر رسانی به صاحبان اثر، رعایت عدالت در پژوهش ) با تسهیم دانش در میان مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
مدل مفهومی نیز در شکل ١ آورده شده است : 1 Kim 2 Barachini احترام به حقوق صاحب اثر پژوهشی تسهیم دانش اخلاق عدم ضرر رسانی به تسهیم دانش عینی پژوهشی صاحبان اثر تسهیم دانش ذهنی رعایت عدالت در پژوهش شکل ١: مدل مفهومی پژوهش (کینگ و متیو١(٢٠٠٢)؛ لی ٢(٢٠٠١)) روش شناسی روش مورد استفاده در این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود.
صورت آزمون های همبستگی: اخلاق پژوهشی (احترام به حقوق صاحب اثر پژوهشی، عدم ضرر رسانی به صاحبان اثر، رعایت عدالت در پژوهش ) با تسهیم دانش در میان مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران رابطه معناداری دارند.
براساس یافته های پژوهش ، پیشنهادهایی در ادامه ارائه میگردد: 1 Schopper 2 Lahman 3 Lawrence 4 Kjellstrom & Fridlund ١) از آن جایی که تسهیم دانش امتیاز کمتری نسبت به سایر متغیرها داشت ، پیشنهاد میشود تا مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با راهکارهای جدید، در بهبود وضعیت تسهیم دانش میان خود بکوشند.
A Graduated in Department of Education Management, Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran (Corresponding Author) Abstract The present study was aimed to examine the relationship between research ethics and knowledge sharing in coaches of Tehran's Intellectual Devilment Institute for children and adolescents."