چکیده:
بشر در طول تاریخ همواره برای به دست آوردن آرامش جان و روان خود تلاش نموده که در این مسیر پیوسته با شرایط ، مسائل و مشکلات جدیدی روبه رو شده است . از منظر اسلامی تنها راه رسیدن به آرامش ، در یافتن هویت حقیقی انسان خلاصه میشود و «دین » سازندة آن هویت حقیقی است . اما آنان که «دین » را مانع منافع خود میدانند، با القای نظریه های بیدینی در جامعه ، دین را به صورت تفکری خرافه و موهوم قلمداد مینمایند. عده ای دیگر در عصر حاضر با الهام گیری از شیاطین و اجنه و با بکارگیری امکانات و تکنولوژیهای جدید، اهداف و تفکرات خود را در اشکال گوناگون جایگزین دین حقیقی میسازند. از منظر عرفا برای رهایی انسان امروزی از بیهویتی دینی و حفظ ارزشها؛ شناخت و جریانهای مخالف دین ضروری مینماید. این مقاله با تاکید بر آراء واندیشه های امام خمینی(ره ) و آیت الله جوادی آملی به عنوان عرفای معاصر ابتدا به توصیف برخی مفاهیم دین شناسی ازجمله : تعریف دین ، اهداف دین ، مکاتب توحیدی و غیرتوحیدی می پردازد، سپس با اشاره به تاریخچه ادیان بشری، جلوه های جدیدی از مکاتب غیرتوحیدی را که در ارتباط با شیطان و جن در عصر حاضر به صور و اشکال مختلف مطرح هستند، بیان می نماید.
خلاصه ماشینی:
"نقش ابلیس و یاران او در زندگی غیرتوحیدی بشر 1 (با تأکید برآراء و اندیشه های امام خمینی(س ) و آیت الله جوادی آملی) حسین مستوفی ١، مهوش شاه محمدی ٢ ، پیمان رحیمی مقدم ٣ ١ حجت الاسلام والمسلمین مستوفی، مدیر گروه معارف مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س )، تهران ، ایران ٢ مدرس دانشگاه ، کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی، تهران ، ایران ٣ کارشناس ارشد مهندسی نانومواد، کرمانشاه ، ایران چکیده بشر در طول تاریخ همواره برای به دست آوردن آرامش جان و روان خود تلاش نموده که در این مسیر پیوسته با شرایط ، مسائل و مشکلات جدیدی روبه رو شده است .
ک: جوادی آملی، صورت و سیرت انسان در قرآن ١٣٨١: ٣٤٤) در اثبات این مدعا و قضیه باید گفت به لحاظ تاریخی، سیر در تاریخ ادیان به روشنی گواه تحولات فکری بشر و بروز اعتقادات مختلف در میان انسانها در ادوار مختلف است ؛ بنابراین میتوان گفت که انسان به صورت فطری تمایلی خاص به یافتن مسیری جهت آرامش دادن به روح خود دارد و به تعبیری: دلیل فطری آن گرایش به قدرت هستی محض و قدرت مطلق الهی است .
٢ـ٢ـ٢ـ تأثیرات ادیان غیرتوحیدی در عصر حاضر توجه تمامی ادیان غیرتوحیدی و مکاتب بشری بیشتر به جنبه طبیعت و مادی وجود انسان در عالم خلقت است و در نهایت آرامش را در زندگی دنیوی و محدود دیده اند ولی به بعد اخروی آن توجهی ندارند با اینکه حتی در دنیا هم به نتایج کاملی نخواهند رسید و به خطا و اشتباه میرسند از اینرو توجه داشته باشیم که : دین بشری، مجموعه عقاید، اخلاق و قوانین و مقرراتی است که بشر با فکر خود و برای خویش تدوین و وضع کرده است ."