چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و رضایتمندی ارباب رجوع سازمان بهزیستی شرق تهران است . متغیر های این تحقیق شامل مسئولیت پذیری اجتماعی و رضایتمندی ارباب رجوع می باشد. در این تحقیق از روش توصیفی پیمایشی برای بررسی فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل ارباب رجوع های سازمان بهزیستی شرق تهران می باشد. حجم نمونه آماری این تحقیق ٢٩٧ نفر است . این تحقیق در سازمان بهزیستی شرق تهران انجام گرفته است . برای جمع آوری داده های مورد نیاز در این تحقیق از پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی و پرسشنامه رضایتمندی ارباب رجوع استفاده شده است . در این تحقیق از آزمون آماری پیرسون استفاده شده است . جهت تحلیل داده های جمع آوری شده و بررسی فرضیات تحقیق از نرم افزار SPSS استفاده شده است . یافته های این تحقیق نشان داد که بین مسئولیت پذیری اجتماعی و ابعاد آن (بعد اقتصادی، بعد قانونی، بعد اخلاقی، بعد بشر دوستانه ) و رضایتمندی ارباب رجوع در سازمان بهزیستی شرق تهران رابطه معناداری است .
خلاصه ماشینی:
"یافته های این تحقیق نشان داد که بین مسئولیت پذیری اجتماعی و ابعاد آن (بعد اقتصادی، بعد قانونی، بعد اخلاقی، بعد بشر دوستانه ) و رضایتمندی ارباب رجوع در سازمان بهزیستی شرق تهران رابطه معناداری است .
مدیریت اخلاق مدار با رعایت اخلاق کار و مسئولیت اجتماعی از طریق افزایش مشروعیت اقدامات سازمان ، استفاده از مزایای ناشی از افزایش چندگانگی و افزایش درآمد، سودآوری و بهبود مزیت رقابتی، موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد بنابراین سازمان ها با ایجاد یک برنامه مدیریت اخلاق می توانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کرده و حتی در شرایط آشفته نیز عملکرد اخلاقی خود را حفظ کنند و از این طریق بر نحوه برخورد با ارباب رجوع ، کارکنان ، سرمایه گذاران ، سهام داران و سایر مؤسسات و شرکت های رقیب و به طور کلی جامعه ، در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، تأثیر مناسب بگذارند (گیوا٢٠٠٨،٣).
به عنوان پیش زمینه ای در مطالعات مدیریت ، احتمالا مسئولیت اجتماعی در دهه ١٩٥٠ در ایالات متحده شروع شده است کاربردهای تجاری در دهه 1 Deegan & Unerman 2 Turker 3 Geva 4 Csr ١٢٠ ١٩٠٠که مسئول اجتماع نامیده میشدند، اشکال متفاوتی داشتند که شامل بخشش های بشردوستانه به مؤسسه های خیریه ، خدمت به جامعه ، افزایش رفاه کارکنان و رفتارهای مذهبی بود .
The findings of this study showed that there is a significant relationship between social responsibility and its dimensions (economic dimension, the legal dimension, moral dimension, humanitarian dimension) and client satisfaction in East Tehran Welfare Organization."