چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی شکلی و محتوایی مقالات مرتبط با حوزه مدیریت راهبردی است. روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتواست و از رویکرد توصیفی-تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات جامعهی هدف استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، 200 مقاله منتشر شده در 6 سال گذشته از شماره 1 (بهار1389) تا شماره 24 (زمستان1394) مجله مطالعات مدیریت راهبردی؛ به عنوان یکی از معتبرترین وکاربردیترین مجلات این حوزه؛ است و بهمنظور توصیف عینی و کیفی محتوای مفاهیم، بررسی بهصورت نظامدار و در قالب 10 پارامتر انجام شده است. نتایج موضوعی بهدستآمده نشان میدهد مقالات در 5 موضوع کلی و 29 زیرموضوع قابل دستهبندی میباشند که از این میان، موضوع سطوح و گزینههای راهبردی با 37 درصد و دو زیرموضوع آن یعنی راهبرد سطح عملیات منابع انسانی با 9 درصد و راهبردهای بازار با رویکرد تجارت بینالملل با 7 درصد بیشترین مباحث مورد استفاده در این مقالات بودهاند. همچنین میزان مشارکت پژوهشگران علاقهمند به حوزه مدیریت راهبردی خوب ارزیابی شد بهگونهایکه 555 نفر محقق در نگارش 200 مقاله مشارکت داشتهاند و در این میان، مشارکت دانشگاههای تهرانی، بیشتر بوده است. همچنین بررسی مولفین مقالهها نیز نشان میدهد مولفین با رتبه علمی استادیار بیشترین تعداد از نویسندگان را به خود اختصاص دادهاند. بررسی روشهای پژوهشی نیز نشان داد مقالات توصیفی-کاربردی، روش تحقیق آمیخته و ابزار پرسشنامه از تکنیکهای پراستقبال پژوهشگران این حوزه بوده و سطح تحلیل نیز نشان میدهد موضوعات متناسب با مدیریت راهبردی، بیشتر در سطح تحلیل افراد و مدیران ارشد بوده است.
خلاصه ماشینی:
"در پـارامتر «مشـارکت نهادهـا و موسسات علمی مختلف » مشخص شد تعداد زیادی نهاد و موسسه حدود ٤٧ موسسـه در تـالیف این مقالات نقش داشته اند اما سـهم گـروه هـای مـدیریتی بیشـتر اسـت و البتـه بخـش اعظـم آن مربــوط بــه دانشــگاه شــهید بهشــتی اســت کــه بــه تنهــایی ٣١ درصــد از کــل مقــالات و ســایر دانشگاه های تهران نیز ٢٨ درصـد را بـه خـود اختصـاص داده اسـت کـه بـه نظـر مـی رسـد ایـن درصدها معقول و منطقی باشد و بیانگر این واقعیت اسـت کـه نشـریه بـرخلاف بیشـتر مجـلات علمی پژوهشی که فقط به چاپ مقالات داخلی دانشگاه خود اهتمام می ورزنـد، بـدون تعصـب خاصی ، سهم بخش داخلی را تا ٣١ درصـد و بخـش خـارج از دانشـگاه خـود را تـا ٦٩ درصـد منظور کرده است و این میزان برابر با حتی کمتر از حد مجاز وزارت علوم ، تحقیقات و فنـاوری است .
ضمن ایـن کـه فرآیند داوری و مدت زمان اعلام پذیرش زمـان خـوبی را بـه خـود اختصـاص داده ولـی زمـان مقالات رد شده و همچنین مدت زمان پذیرش تا چاپ مقاله زمانی نسـبتا طـولانی اسـت کـه در ادامه برای بهتر شدن وضعیت این مجله و دیگر مجلات حوزه مدیریت راهبـردی ، پیشـنهادهای زیر می تواند راهگشا باشد: - مجله در راستای استقبال از موضوعات جدیدتر مدیریت راهبردی متناسب بـا موضـوعات جدید بین المللی این حوزه با اعلام فراخوان های متناسب اقدام نماید."