چکیده:
پژوهش حاضر1 با هدف بررسی رابطه میان سلامت روانی- اجتماعی با هویت ملی و دینی در بین دانش آموزان دبیرستانهای شهر یزد و با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. برای انتخاب نمونه از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بهره گیری شده و حجم نمونه 354 نفر بوده است. برای گردآوری داده ها از مقیا س سلامت روان 90- SCL و مقیاس سلامت اجتماعی کیز استفاده شده است. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش انسجام درونی ابزار، با ضریب آلفای کرونباخ 75/0=a تایید شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین، تحلیل واریانس و رگرسیون سلسله مراتبی بهره گیری شده است. یافته ها نشان دادند که میان متغیرهای سلامت روانی و سلامت اجتماعی با هویت دینی و هویت ملی رابطه معنادار وجود دارد و میان پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت ملی و هویت دینی رابطه معنادار وجود ندارد. با توجه به نتیجه آزمون t دو نمونه مستقل، تفاوت معناداری میان هویت دینی در دو گروه زنان و مردان مشاهده شده است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که دو متغیر سلامت روانی و سلامت اجتماعی در مجموع 19 درصد از تغییرات متغیر ملاک (هویت دینی و ملی) را تبیین می کنند. باتوجه به مقدار واریانس تبیین شده می توان نتیجه گرفت که در پژوهش های آتی باید به سایر متغیرهای اثرگذار توجه شود.
خلاصه ماشینی:
موسوی و همکاران (١٣٨٩) در بررسی خود نشان دادند که میان هویت دینی و ملی با بهزیستی روان شناختی رابطه مستقیم معنادار وجود دارد.
لذا پژوهش حاضر سعی در شناخت رابطه میان سلامت روانی- اجتماعی با هویت دینی و ملی در بین دانش آموزان دبیرستانهای شهر یزد دارد.
مقایسه دختران و پسران از نظر هویت دینی متغیر دختر M)SD(,n=177 پسر M)SD(,n= 177 T P جنسیت 25/52(6/393) 28/51(8/551) 3/731 0/000*** به منظور بررسی رابطه میان پایگاه اقتصادی- اجتماعی دانش آموزان و میزان هویت ملی و هویت دینی از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است .
نتایج با توجه به مقدار (٠/٠٠٤ > p ,٠/٠٨٨ = r) نشان داد که همبستگی مثبت معناداری میان سلامت اجتماعی و هویت دینی دانش آموزان وجود دارد.
یافته های تحقیق نشان دادند که میان پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت ملی و هویت دینی رابطه ای معنادار وجود ندارد.
نتایج تحقیق نشان داد که میان سلامت روانی و سلامت اجتماعی با هویت دینی رابطۀ معنادار وجود دارد.
همچنین نتایج نشان داد که میان سلامت روانی و سلامت اجتماعی با هویت ملی دانش آموزان رابطۀ معنادار وجود دارد.
آنها در پژوهش خود نشان دادند که هویت قومی و ملی سازه ای معتبر برای نوجوانان است و با سازگاری اجتماعی، عزت نفس ، خوش بینی و افسردگی رابطه دارد.
همچنین موسوی و همکاران (١٣٨٩) در بررسی خود نشان دادند میان هویت دینی و ملی با بهزیستی روان شناختی رابطۀ مستقیم معنادار وجود دارد.