چکیده:
بسیاری از نظریهپردازان، در این مورد باهم توافق دارند که مدرنیته، یعنی منش شیوه زندگی امروزی که بهجای منش کهن زیستن نشسته باشد و آن را نفی کرده باشد. تکثیر مکانیکی، حساسترین هسته اثر هنری یعنی اصالت آن را مورد تعرض قرار میدهد. اصالت یک چیز، چکیده تمامی چیزهایی است که از آغاز بهصورت قابلانتقال در آن وجود دارند؛ از میان رفتن تجلی یعنی جایگزینی جنبهی یکه و جاودانی اثر با جنبهی گذرا و درواقع بازتولیدشدنی آن پیشرفت تکنولوژی سرانجام هنر را از جایگاه مقدس خود پایین کشیده و آن را برای تودهها تبدیل به چیزی دسترسپذیر کرده است؛ یعنی نسبت تازهای میان هنرمند و مخاطب آفریده است. اثر هنری دیگر محصول نبوغ آفرینندهی خواص نیست، بلکه همگانی شده است. حتی شکلهای سنتی هنر دیروز ناگزیرند که با ابزار بیان امروز راه بیایند و خود را با آن منطبق کنند. نکتهی مهم و تازهی بحث بنیامین، از میان رفتن تجلی هنر در روزگار ماست. این پژوهش، نظری بوده که به روش توصیفی با استناد بر منابع کتابخانهای با هدف دستیابی به مفهوم اصالت در اثر هنری سعی در پاسخ به رابطه تکنولوژی و اثر هنری و چگونگی نابودی اقتدار اصالت اثر هنری در عصر تکثیرمکانیکی و نابودی هالهی تقدس دارد. از آنجا که اورجینالیتی و یگانگی اثر هنری مورد توجه بوده و هنرمندان سعی در خلق شاهکاری بدیع داشتهاند، حضور تکنولوژیهای جدید در هنر منجر به ایجاد موج جدیدی در هنر شده و لذا قابلیت بازتولیدپذیری آثار هنری، شرایطی را فراهم ساخت تا آثار هنری در دسترس عموم قرار گیرند و به نوعی هنر تودهای شکل گیرد. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که در عصر تکثیرمکانیکی، ایده در مرحله ابتدایی و سرآغاز درک اثر هنری قرار دارد.
Many of theoreticians are in agreement that modernity means the manners of contemporary lifestyles has
replaced and even negated the manners of ancient lifestyles. Mechanical reproduction has molested the most
sensitive aspect of artwork named the authenticity. The authenticity of anything is summary of all the things that
there are inheritable from the beginning. The disappearance of the halo means the replacement of the unique
feature and eternity of the work by transient feature and in fact reproduction of that improvement of technology.
Therefore, the art has pulled down from its holy position and it becomes an accessible thing for the masses that
has created a new relationship between the artist and the contact. The artwork is no longer a product of a
particular creative genius, but is rather universal. Even the traditional art forms of yesterday are compelled to
comply with and adapt to today’s tools expression. The important and novel note of Benjamin’s discussion is the
disappearance of the Aura of artwork in our time. This research was a theoretical method and descriptive
approach according to library researches with the aim of achieving to the concept of authenticity in the artwork
tries to find out about the relationship between the artwork and technology and how to destroy the authority of
the authenticity of an artwork in mechanical reproduction period and disappearance of Aura. Since an originality
and the uniqueness of artwork has been considered and artists have tried to create exquisite masterpiece, the
presence of new technologies in art is led to creation of a new motion in the art, therefore the reproducibility of
the artworks has provided the conditions for the availability of art work to the masses thereby creating mass art.
Findings of this study indicate that in this age of mechanical reproduction, conceiving an idea is most basic in
the beginning of understanding artwork.