چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﺗﻌﺎﻟﯽ ﭘﮋوﻫﺶ(REF) ﮐﻪ ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد، ﺗﻮﺟﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺣﻮزه آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺸﺎﺑﻪ در ﺧﺼﻮص ﻣﻌﺮﻓﯽ و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﭼﺎرﭼﻮبﻫﺎ و اﻟﮕﻮﻫﺎی ﺑﻪﮐﺎر رﻓﺘﻪ در دﻧﯿﺎ و ﻧﯿﺰ ﺑﺮرﺳﯽ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ، ﻣﺰاﯾﺎ و اﻟﺰاﻣﺎت ﮐﺎرﺑﺴﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از اﻟﮕﻮﻫﺎ در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر ﺟﻠﺐ ﮐﻨﺪ و ﺳﺮآﻏﺎزی ﺑﺮای ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﺑﻪ ﺳﻮی رﻓﻊ ﺧﻼء ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ و ﻧﻈﺮی ﻣﻮﺟﻮد در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ و ﻃﺮاﺣﯽ اﻟﮕﻮی ﮐﺎراﻣﺪ ﻧﻈﺎم ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﭘﮋوﻫﺶ در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﺎﺷﺪ. در ﭼﺎرﭼﻮب ﺗﻌﺎﻟﯽ ﭘﮋوﻫﺶ (REF)، ﮐﺎرﮐﺮد ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﯿﺄتﻫﺎی ﻣﺘﺨﺼﺺ رﺷﺘﻪ ﻣﺤﻮر ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻪ ﻣﻼک (ﺑﺮوﻧﺪادﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ، ﺗﺄﺛﯿﺮ و ﻣﺤﯿﻂ ﭘﮋوﻫﺶ)؛ ارزﯾﺎﺑﯽ، داوری و رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﻣﯽﺷﻮد. ﻧﺸﺎﻧﮕﺮﻫﺎ ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﺑﺮوﻧﺪادﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺷﺎﻣﻞ اﺻﺎﻟﺖ، اﻫﻤﯿﺖ و دﻗﺖ اﺳﺖ. ﺗﺄﺛﯿﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ دو ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ داﻣﻨﻪ و اﻫﻤﯿﺖ اﺛﺮات، و ﻣﺤﯿﻂ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ دو ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺪاری ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽﺷﻮد. در ﭘﺎﯾﺎن ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ اﻟﺰاﻣﺎت ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ، ﺳﺎﺧﺘﺎری و رﻓﺘﺎری ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی ﭼﺎرﭼﻮب ﺗﻌﺎﻟﯽ ﭘﮋوﻫﺶ در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"زیرپنلها همة شواهد و اطلاعات ارائه شده در قالب تأثیر تکمیل شده و مطالعات موردی ارسال شده را ارزیابی میکنند و داوری کارشناسانة خود را برای تأثیر بر حسب دو نشانگر دامنه و اهمیت اثرات یک ارسال در کل، انجام میدهند و بر این مبنا، زیرپروفایل تأثیر را برای هر ارسال تشکیل میدهند که نسبت (درصد) تأثیر فعالیتهای پژوهشی یک ارسال را در هر یک از سطوح امتیاز پنجگانه (از طبقهبندی نشده تا چهار ستاره) نشان میدهد.
متخصصان زیرپنل مربوطه، همة شواهد و اطلاعات ارائه شده در قالب تأثیر و مطالعات موردی ارسال شده را بر حسب دو نشانگر دامنه و اهمیت اثرات، ارزیابی و داوری میکنند و برمبنای داوری کارشناسانة خود، زیرپروفایل تأثیر را برای هر ارسال تشکیل میدهند که نسبت (درصد) تأثیر فعالیتهای پژوهشی یک ارسال را در هر یک از سطوح امتیاز پنجگانه (از چهار ستاره تا طبقهبندی نشده) نشان میدهد.
اجرای این نظام، سوءرفتارهای پژوهشی را کاهش میدهد و با فراهمسازی ملاکها و استانداردهای واحد و معتبر در مورد کیفیت پژوهش و ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از لحاظ کیفیت پژوهشی و ترویج عدالت و تنوع در پاداشدهی به آثار پژوهشی باکیفیت اعضای هیأت علمی و ارتقا برمبنای کیفیت پژوهشها به جای کمیت آن و توزیع بودجه پژوهشی با در نظر گرفتن رتبه پژوهشی دانشگاه (9( زمینه بهبود کیفیت و اثربخشی پژوهشهای دانشگاهی را در توسعه کیفی خلق دانش فراهم میکند، اما اجرای چنین نظامی مستلزم طراحی و تدوین الگوی نظری مناسب، کارامد و برخوردار از پشتوانه علمی است."