چکیده:
نویسندگان متون ادبی گاه متون دیگر، شخصیتهای داستانی دیگر و حتی کل یک پیکره داستانی را دستمایه کار خود قرار میدهند. یکی از این آبشخورهای داستانی اسطورهها هستند که همواره به اشکال مختلف در آیینها، باورها، قصهها و حتی داستانها بازتاب یافتهاند. ازجمله این اسطورهها اسطوره یونانی پرسفونه و رفتن او به قلمرو هادس، خدای جهان زیرین، است که یکی از اسطورههای مرگ و رستاخیز است و حالتی سفرگونه دارد. شخصیت اصلی رمان به هادس خوش آمدید اثر بلقیس سلیمانی نیز مانند پرسفونه سفری را در پیش میگیرد و حوادثی را از سر میگذراند که سرانجام، او را به دنیای زیرین میرساند. هدف ما در این جستار این بوده است که با روش تحلیلی مبتنی بر نظریه بینامتنیت که ژولیا کریستوا براساس آرای باختین مبنیبر منطق گفتوگوی متنها و پیوندهای بینامتنی میان متون ادبی آن را مطرح کرد، جایگاه و نحوه حضور و بازآفرینی این اسطوره در رمان به هادس خوش آمدید رابررسی کنیم. حاصل پژوهش ما این است که اسطوره پرسفونه و هادس در حکم پیشمتنی برای رمان به هادس خوش آمدید است و بر آفرینش این رمان تاثیر گذاشته است؛ هم در ساختار رمان و هم در شخصیتهای آن؛ از این رو، زوایایی پنهان از این رمان در پیوند با اسطوره مذکور بهتر فهمیده میشود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی مقایسه ای رمان به هادس خوش آمدید و اسطوره پرسفونه براساس نظریه بینامتنیت دکتر افسانه حسن زاده دستجردی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حضرت نرجس (س ) رفسنجان چکیده نویسندگان متون ادبی گاه متون دیگر، شخصیت های داستانی دیگر و حتی کل یک پیکره داستانی را دستمایه کار خود قرار میدهند.
لازم است ذکر شود که تاکنون پژوهش های اندکی درباره این رمان انجام شده ٤٠/ فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی ــــــــــــــــــــــــ افسانه حسن زاده دستجردی است ؛ علی توسلی (١٣٩١) در پژوهشی به طور مختصر، این رمان را معرفی و نقد کرده است ؛ سیدعلی قاسم زاده نیز در دو پژوهش به ترتیب ، به تحلیل فرامتنی و کهن الگویی این رمان (١٣٩٢) و مقایسه عنصر زمان در روایت پردازی این رمان و رمان سفر به گرای ٢٧٠ درجه اثر احمد دهقان برمبنای نظریه ژرار ژنت (١٣٩٣) پرداخته است .
(آموزگار ١٣٩٠: ٢٥٠؛ الیاده ١٣٧٢: ٣٧٨) هدف اصلی جشن های آیینی که در آغاز و پایان سال برگزار میشوند، ازجمله چیدن سفره هفت سین که در این رمان به آن اشاره شده است نیز تجدید حیات و احیای همه چیز است ، (بنوا ١٣٨٤: ٤٦) اما داستان زندگی رودابه و رفتن او به جهان زیرین در آخرین روزهای اسفندماه ، یعنی پایان ماه زمستان و در نزدیکی فصل بهار، فصل باززایی طبیعت و احیای گیاهان و درختان ، رخ میدهد و این نکته نیز یکی دیگر از موارد تفاوت سرنوشت رودابه با پرسفونه است ."