چکیده:
نیروی انسانی، یکی از شاخص های اساسی موفقیت، تداوم و محقق شدن اهداف و آرمان های سازمان هاست. در هر سازمانی، تصمیم و تدبیر هر مدیری تاثیر مستقیمی بر عملکرد شغلی کارکنان می گذارد، درنتیجه هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین راهبردهای تغییر سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان شهرستان سنندج بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن شامل تمامی معلمان مقاطع تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) شهر سنندج بوده که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تدریس اند. حجم نمونه نیز شامل 372 نفر معلم، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد عملکرد شغلی بیرن و همکاران ( 2005 ) و راهبردهای تغییر سازمانی صلواتی و ثلاثی ( 1393 ) گردآوری شد. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیرها بیانگر پایایی رضایت بخش و هماهنگی از سوالات پرسشنامه بود. برای تحلیل فرضیات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و تحلیل مسیر استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS (نسخه 22)و AMOS (نسخه 24)انجام گرفت.نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد راهبرد تجربی -عقلانی(P<0/05)،راهبرد هنجاری- بازآموزی (P<0/05) و راهبرد تحول گرا(P<0/05) با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین راهبرد اجباری – اقتداری و عملکرد شغلی معلمان رابطه ای به دست نیامد. نتایج این پژوهش دارای مفاهیم کاربردی برای افزایش عملکرد شغلی و درنتیجه تاثیر آن بر موفقیت شغلی معلمان بوده است؛ بنابراین با انتخاب راهبرد تغییر سازمانی مناسب و اصولی از سوی مدیران، می توان شاهد تاثیرات مثبت کوتاه مدت و بلندمدت بر عملکرد شغلی معلمان بود.
خلاصه ماشینی:
"Selamat, Samsu & Mustafa Kamalu پژوهش شفاف کردن رابطه میان راهبردهای تغییر مدیران و عملکرد شغلی معلمان در قالب یک مدل مفهومی است .
با توجه به هدف اصلی پژوهش که بررسی تأثیر راهبردهای تغییر سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان شهرستان سنندج است ؛ به لحاظ ارتباط بین متغیرها، این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی ٣ به شمار میآید و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها، رویکرد پیمایشی ٤ بر پژوهش حاکم است .
بررسی میانگین و انحراف استاندارد متغیرها و مؤلفه های پژوهش متغیرها میانگین انحراف استاندارد عملکرد شغلی ٥٧/٤٣ ٩/٩٩ عملکرد وظیفه ای ٢٢/٥ ٤/٩٩ عملکرد زمینه ای ٣٥/٠٣ ٦/٠٤ راهبردهای استراتژی تغییر ٥٢/٧١ ٧/٨ راهبردهای تجربی ١٣/٠٩ ٢/٧٨ راهبردهای اجباری ١٤/٢٣ ٣/٠٠ راهبردهای هنجاری ١٢/٧٨ ٢/٨٧ راهبردهای تحول گرا ١٢/٥٩ ٣/٣٩ آزمون کولموگروف – اسمیرنوف جهت نرمال بودن داده ها، در جدول ٢ نشان داده شده است .
بررسی ضرایب استاندارد و معنیداری فرضیه اصلی (منبع : داده های پژوهش ) ضریب استاندارد ضریب مسیر Value-P نتیجه آزمون راهبردهای تغییر ---< عملکرد شغلی ٠/٨٥ ٠/٠٠٠ معنادار است با توجه به مقدار P در سطح معنیداری ٠/٠٥ فرض صفر رد میشود بین راهبردهای تغییر و عملکرد شغلی معلمان شهر سنندج رابطه معناداری وجود دارد و شدت رابطه نیز ٠/٨٥ و در جهت مستقیم است .
نمودار تارعنکبوتی متغیرهای راهبرد تغییر بر عملکرد شغلی بین راهبردهای عقلانی، هنجاری و تحول گرا با عملکرد شغلی معلمان ، با توجه به مقدار P در سطح معنیداری ٠/٠٥ فرض صفر رد میشود و شدت رابطه نیز به ترتیب ٠/٣٢٨، ٠/٥٨٧ و ٠/٥٧٧ و در جهت مستقیم است .
The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior, International Journal of Hospitality Management, 31: 180–190."