چکیده:
طی دهههای گذشته، در سرتاسر جهان سازمانها سیستم برنامهریزی منابع سازمانی(ERP) را پذیرفتهاند. با این حال، اندک تحقیقاتی در رابطه با مزایای ایجاد شده در حسابداری حاصل از پذیرش سیستم ERP وجود دارد. در ایران تحقیقات اندکی با توجه به مزایای ایجاد شده در حسابداری و سطح رضایتمندی از سیستم ERP وجود دارد. در این تحقیق تلاش شده است، مزایای ایجاد شده در حسابداری متأثر از پذیرش سیستمERP و ارتباط این مزایا با سطح رضایتمندی دو گروه کاربران بیان شود، و اینکه آیا در ارزیابی مزایای ایجاد شده در حسابداری و سطح رضایتمندی کاربران ERP بین دیدگاه دو گروه حسابداران و متخصصان فناوری اطلاعات(IT) تفاوت معناداری وجود دارد؟ در این مقایسه نظرات 46 حسابدار و 25 متخصص ITشرکتهای ایرانی بررسی شدند. یافتههای تحقیق ما نشان میدهد که مزایای ایجاد شده حاصل از پذیرش سیستمERP روی فرایند وشیوههای حسابداری تأثیر میگذارد. همچنین، تفاوت آماری با اهمیتی بین دیدگاه حسابداران و متخصصان IT وجود ندارد. این پژوهش مزایای ایجاد شده در حسابداری و بهای تمام شده نصب و راهاندازی سیستم ERP که روی سطح رضایتمندی کاربران تأثیر میگذارد را تعریف مینماید. نتایج حاصل از پژوهش ما برای محققان در تحقیقات آتی روی مزایای ایجاد شده در حسابداری حاصل از پذیرش سیسستم ERP و رضایتمندی کاربران ERP مفید میباشد.
Over the past decades، organizations all over the world have adopted enterprise resource planning (ERP) systems. However، there is few researches regarding the accounting benefits of adopting ERP systems. The principal aim of this study is to investigate the accounting benefits of adopting an ERP system by firms and also to examine whether there are differences between accountants and IT professionals concerning how each group assesses ERP accounting benefits and ERP user satisfaction. The sample consists of 46 accountants and 25 IT professionals from Iranian firms. Findings show that accounting benefits derived from ERP systems have effects on accounting process and methods. Also، statistically، there is no significant difference between the viewpoint of accountants and IT professionals concerning ERP accounting benefits. Furthermore، this research explains accounting benefits and cost of ERP which affect ERP user satisfaction. Furthermore، this study will provide useful results for those who research accounting benefits from ERP system and ERP user satisfaction.
خلاصه ماشینی:
سيستم ERP نيرويي براي دگرگوني حرفه حسابداري است و نقش گرابسکي و همکاران ، ٢٠١١ حسابداران را، از سنتي به تفسيري تغيير ميدهد و حسابداران را در موقعيت مشاوره و تجريه و تحليل قرار ميدهد چارچوب جامعي که مزاياي ERP را به عملياتي، مديريتي ، شنگ و سدون ، ٢٠٠٢ استراتژيک ، زيرساخت IT و عملياتي طبقه بندي ميکند محققان بر اساس طبقه بندي شنگ و سدون (٢٠٠٢)، مزاياي حاصل استيوز،٢٠٠٩ از سيستم ERP را بررسي کردند محققان براي ارزيابي عملکرد مالي بعد از پذيرش ERP از نيکولوا، ٢٠٠٤ شاخص هاي مالي (ROA, ROI, ROS,OIS) استفاده ميکنند احتياج به تحقيقات تجربي که اثر ERP را بر حسب مزايا و ساتن ، ٢٠٠٦ سودمندي ايجاد شده در حسابداري نشان ميدهد، وجود دارد ٢- تفاوت هاي دو ديدگاه حسابداران و متخصصان IT در محيط ERP مؤ سسه اي که يک سيستم طراحي ميکند برخلاف سيستم هاي اطلاعاتي سنتي با شمار زيادي کاربر و ســـهامدار که داراي علايق و هدف هاي متعدد هســـتند مواجه ميشـــود.
نتايج فرضيه هاي پژوهش ١) فرضيه اصلي اول : بين ديدگاه متخصصان فناوري اطلاعات و حسابداران از مزاياي ايجاد شده در حسابداري به شرايط استفاده از سيستم ERP و رضايت آنان تفاوت معناداري وجود دارد.
در نتيجه اين فرضــيه هاي فرعي رد شــده اســت و ميتوان ادعا کرد که : ديدگاه متخصــصــان فناوري اطلاعات و حسابداران در مورد مزاياي ايجاد شده در حسابداري به شرط استفاده از سيستم ERP تفاوت معناداري ندارد (نگاره ١١).