چکیده:
اندازه گیری مالی همواره به عنوان یک سیستم مدیریتی مورد استفاده قرار گرفته است. با نزدیک شدن به پایان قرن بیستم، ابعاد مالی سنجش عملکرد سازمان ها گسترش فراوانی داشته است، اما بسیاری از صاحب نظران توجه بیش از حد به سنجه های مالی در ارزیابی عملکرد سازمان ها را مورد انتقاد قرار داد ه اند. به اعتقاد آنها اصرار و تاکید بر کسب نتایج مالی باعث می شود که سازمان ها عمد تا متمرکز بر برنامه های کوتاه مدت شده و از ایجاد ارزش بلند مدت در بخش دارایی های غیر مشهود و معنوی سازمان که ضامن رشد سازمان در آینده است غافل شوند. سازمانها هم اکنون دریافته اند که برای حفظ بقا و پیشرفت باید علاوه بر سنجه های مالی، سنجه های غیر مالی مهمی را سنجش و پیگیری کنند. از بین روش های مختلفی که تا کنون برای ارزیابی و هدایت سازمان ها مطرح شده اند، مدل کارت امتیازی متوازن با نگاه پیاده سازی استراتژی در عمل، روشی است که اثرگذاری عملکرد کلیه زیر مجموعه های سازمان را در عملکرد کل سازمان نشان می دهد. مدل امتیازات متوازن است که علاوه بر توجه به بعد مالی از سه بعد مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری نیز سازمان را مورد ارزیابی قرار می دهد. مدل کارت امتیازی متوازن روابط علی و معلولی بین این چهار وجه را.مد نظر قرار میدهد. این روابط بسیار مهم هستند، زیرا به مدیریت اجازه می دهد تا عملکرد را بر خلاف روشهای سنتی بر اساس معیارهای غیر مالی اندازه بگیرد و از آن برای پیش بینی کار ایی مالی سازمان استفاده کند. از طرف دیگر یک رابطه علی و معلولی نیازمند یک فاصله زمانی بین علت و اثرش می باشد. بنابراین ایجاد رابطه واقعی بین تمام وجوه کار سختی میباشد. که در طول زمان نتیجه بخش خواهد بود. هدف این مقاله، بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم موجود بین شاخصهای مالی و منظرهای غیر مالی عملکرد یک واحد صنعتی تولید بیسکویت حول استراتژی های تعیین شده آن بر پایه کارت امتیازی متوازن می باشد. روش پژوهش از نوع مدل یابی علی یا مدل معادلات ساختاری بوده است و از آن به عنوان روش تحلیل چند متغیره به منظور تحلیل و بررسی تاثیر شاخصها در روابط بین چهار وجه کارت امتیازی متوازن استفاده شده است. در این مقاله از روش تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه ی نرم افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری تولیدی استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: ابعاد و اهداف و شاخصهای ارزیابی عملکرد (رویکرد کارت امتیازی متوازن ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) توان شرکت در یادگیری از بازار و واکنش به بازار متوسط سرمایه گذاری در مورد فناوری های نوین بازاریابی نسبت مخارج بخش تحقیق و توسعه به میزان فروش اتقا اتقا تا د ت شاخص کارایی سیستم مدیریت کیفیت سرر و ری سیسم هی میریی شاخص کارایی سیستم کنترل موجودی پس از تدوین شاخص های قابل اندزه گیری و مشخص کردن متغیرهای آشکار، این چارچوب را در قالب یک دیاگرام مسیر طراحی نمودیم .
به منظور ارزیابی مدل مفهومی تدوین شده ، پس از تعیین مدلهای اندازه گیری متغیرهای نهفته از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است و همه مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم احتمالی بین متغیرهای پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است که این متغیرها شامل یک متغیر نهفته برونزا (وجه رشد و یادگیری)، دو متغیر میانجی (وجوه فرآیند داخلی و مشتری) و یک متغیر پیامد (وجه مالی) بود.
, Building Performance Measurement Systems With the Balanced Scorecard Approach, Nomura Research institute [20]Maltz, A.
, April1, 2002, Building Performance Measurement Systems With the Balanced Scorecard Approach, Nomura Research institute [22]Kaplan, R.
پی نوشت ١ Measures That Drive Performance ٢ Harvard Business Review ٣ Structural Equation Models ٤ Balance scorecard ٥ Lisrel ٦ Ding ٧ Bomsma ٨ Goodness Of Fit Index ٩ Chi-square ١٠ Adjusted Goodness of Fit Index ١١ Normed Fit Index ١٢ Comparative Fit Index ١٣ Root Mean Square Error of Approximation ١٤ Root Mean Square Residual ١٥ Bentler&Bonett"