چکیده:
در رویه دادگاهای ایالات متحده در مورد اعمال استثنای ضد تروریسم بر مصونیت دولت، موضوع بخش (7)(a)1605 قانون FSIA،اعمال گروه های به اصطلاح تروریست بر مبنای "معیار حمایت" به دولت های تعیین شده به عنوان حامی تروریسم منتسب می گردد. مطابق این معیار تامین پشتیبانی و کمک های مادی توسط یک دولت، به تنهایی برای انتساب اعمال اشخاص و گروه های تروریست به دولت مذکور کافی است و لذا هر دولت باید مسئولیت اعمال تروریستی اشخاص و گروه های مورد حمایت خود را تحمل نماید.معیار حمایت با معیارهای شناخته شده در رویه قضایی و دکترین حقوق بین الملل همچون "کنترل موثر" و کنترل کلی"و نیز معیار عادی به کار گرفته شده در رویه قضایی ایالات متحده در سایر دعاوی، که هدایت و کنترل دولت اعطاء کننده کمک بر فعالیت ها، برنامه ها و اعمال اشخاص و گروه های تروریست را برای انتساب اعمال آنها به دولت مذکور لازم می شمارند، سازگار نیست.
خلاصه ماشینی:
(٧) بجز دعاوی مشمول پاراگراف (٢)، دعوایی که طی آن برای صدمات بدنی یا مرگ ناشی از شکنجه ، قتل غیرقانونی ، خرابکاری در هواپیما، گروگان گیری ، یا تأمین پشتیبانی مادی یا منابع (تعریف شده در بخش ٢٣٣٩٨ از عنوان ١٨) برای چنین عملی ، علیه یک دولت خارجی درخواست جبران خسارت پولی صورت گرفته باشد، مشروط بر اینکه این اعمال توسط یک مقام رسمی ، مستخدم ، یا کارگزار دولت خارجی که در قلمرو وظیفه اداری ، استخدامی یا کارگزاری خود عمل می کند، انجام شده باشد، مگر اینکه دادگاه در موارد ذیل ، طبق این پاراگراف ، از پذیرش ادعا خودداری کند: (A ) اگر دولت خارجی براساس بخش ( S) j قانون ١٩٧٩ اداره صادرات یا بخش A٦٢٠ قانون ١٩٦١ کمک خارجی ، در زمان وقوع عمل ، به عنوان دولت حامی تروریسم معین نشده باشد، مگر اینکه در نتیجه همین عمل بعدا به این عنوان تعیین شود یا عمل مربوط به پرونده شماره (EGS)٠٣١١٠ OOCV:١ در دادگاه منطقه ای آمریکا برای منطقه کلمبیا باشد؛ و (B ) حتی اگر دولت خارجی به این عنوان تعیین شود یا شده باشد، در صورتی که : (i ) عمل در کشوری واقع شده باشد که دعوی علیه آن اقامه شده است و مدعی یک فرصت معقول برای داوری این دعوی ، مطابق قواعد بین المللی پذیرفته شده داوری نداده باشد؛ یا ( ii ) نه مدعی و نه قربانی ، در زمان وقوع عمل موضوع دعوی ، اتباع ایالات متحده (به نحوی که در بخش (٢٢)(a )١٠١ قانون مهاجرت و تابعیت تعریف شده است ) نباشند.