چکیده:
ﻫﺪف از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪی ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺑﺮ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﭘﺮوری ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﻨﻄﻘﻪ 4 ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس ﻣﻨﻄﻘﻪ 4 ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻣﺎر ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﻨﻄﻘﻪ ﭼﻬﺎر، 368 ﻣﺪرﺳﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان و روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ- ﻃﺒﻘﻪ ای اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ، ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد 129 ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.روش ﺗﺤﻘﯿﻖ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ واﺑﺰارﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﮕﺮش ﺳﻨﺞ اﺳﺘﺎﻧﺪارد 32 ﺳﺆاﻟﯽ ﮐﯿﻢ (2006) اﺳﺖ.رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ و ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 0/96 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ.داده ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS، ﺑﺎ روش آﻣـﺎری اﺳﺘﻨﺒـﺎﻃﯽ ﺧﯽ دو و ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺪﯾﻦ ﺷﺮح اﺳﺖ : ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎﻧﺪﯾﺪاﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺧﯽ دو (185/91) دارای ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ، ﺳﭙﺲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎﻧﺪﯾﺪاﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺧﯽ دو (69/81)، ارزﯾﺎﺑﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﭘﺮوری ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺧﯽ دو (58/93)ودراﻧﺘﻬﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺧﯽ دو (39/12) در ﺳﻄﺢ آﻟﻔﺎی 5% ﻣﻌﻨﺎدار ﻗﺮار دارد.
خلاصه ماشینی:
به طور مثال ، در میزگرد مراکز ارزیابی و مدیریت جانشین پروری که در سال ١٣٨٣، با حضور تعدادی از متخصصین این حوزه برگزار شد(تدبیر، شماره ١٤٥)اشاره شده است که شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش ، به تازگی، 1 Christie 2 Vintage and et al 3 Filser , Kraus & Märk, 4 Rothwell 5 White and Cooper 6 Contor فعالیت هایی را در زمینه ارزیابی استعدادهای مدیریتی و پرورش آن ها آغاز نموده اند در مطالعات داخلی گزارشی در زمینه چگونگی انجام و بررسی عوامل کلیدی جانشینی در شرکت های ایرانی مشاهده نشده است و که اغلب تحقیقات انجام گرفته شده در این حوزه بیشتر ناظر بر طراحی مدل شایستگی مدیران یا مربوط به پیشنهاد طراحی یک الگوی جانشین پروری بوده است (جاجرمیزاده و افاضلی به نقل از کرباسی، ١٣٨٧: ٣).
001 نتایج آزمون خی دو در جدول فوق نشان می دهد میزان خی دو (٣٩/١٢) در سطح آلفای ٥% معنادار است و فرض صفر رد می شود به عبارتی بین فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار در مقیاس متوسط و خیلی زیاد تفاوت زیادی مشاهده می شود به این صورت که ٥٥/٨ درصد افراد نمونه یعنی ٧٢ نفر این تأثیر را زیاد و ١٠/٩درصد یعنی ١٤ نفر این تأثیر را متوسط برآورد کرده اند در نتیجه می توان گفت تعیین خط مشی در سیستم مدیریت جانشین پروری مدیران مدارس آموزش و پرورش تأثیر بسیار زیادی دارد.