چکیده:
سبک زندگی بخشی از فرهنگ اجتماع است که به صورت الگوواره ای به رفتارهای آحاد آن جامعه یا بخش های مختلفی از آن ها در عرصه های مختلف زندگی ازجمله در عرصه اقتصادی جهت داده و رنگ و بو می بخشد. سبک زندگی غالب در اجتماع جهانی شده امروز دنیا سبک زندگی غربی است که با ابزارهای مختلف ترویج شده و سعی در تسخیر فرهنگ ها و از میدان بدر کردن رقبای کوچک بومی در مناطق مختلف دارد. سبک زندگی به ویژه در عرصه اقتصادی چنانچه به صورت صحیحی شکل گیرد، می تواند به عاملی تقویت کننده تبدیل شود و قدرت مقاومت را دوچندان سازد و درصورتی که به صورت ناصحیح در جریان باشد و سبک زندگی همراه با تجمل، اسراف، تبذیر و اتراف و... جریان یابد، خود به مانعی در مسیر پیشرفت تبدیل شده و حتی دیگر موانع طی مسیر را نیز تشدید نماید. چنانچه سبک زندگی ناصحیح اقتصادی درزمینهٔ مصرف، سرمایه گذاری و پس انداز سبب تشدید آثار تحریم های اقتصادی درگذشته شد و در صورت عدم اصلاح می تواند آثار بیشتری نیز بر جا گذارد.
در این مقاله با این مسئله که سبک زندگی اسلامی دارای چه عناصری اصلی است و چگونه می تواند به اقتصاد کشور در مقابل هجوم نظام سلطه به ویژه در عرصه اقتصادی کمک نماید، با روش تحقیق تحلیلی توصیفی بحث شده و تلاش گردیده مولفه های اصلی سبک زندگی ایرانی اسلامی در عرصه اقتصادی با توجه به ابعاد مختلف جنگ اقتصادی تبیین گشته و در چارچوب راهبرد دفاع اقتصادی شناسایی و معرفی گردد. درنهایت مولفه های اصلی سبک زندگی اقتصادی در شرایط دفاع اقتصادی درزمینهٔ های فرهنگ مصرف، کار، تعاون و همکاری، ایثار و ازخودگذشتگی، کارآفرینی و... معرفی و موردبحث قرارگرفته است.
خلاصه ماشینی:
"اهمیتی که مفاهیمی مانند سبک زندگی بار دیگر در دانش اقتصاد یافته اند ناشی از گذار نگرش مسلط نئوکلاسیکی به این دانش با واحد تحلیل فرد تک ساحتی (عقل ابزاری ) و کاملا جدا از هرگونه ارتباطات اجتماعی و تأثیرپذیری از دیگران و ساختارهای اجتماعی ، به نگرش های دگراندیشی است که به همان میزان اهمیت و تأثیرگذاری مسائل روانی و بسترها و ساختارهای اجتماعی را بر شکل گیری رفتارها، گرایش ها و ٣٠ تفکرات عوامل اقتصادی مورد تأکید قرار می دهند.
در ادامۀ کار وبر، جامعه شناس دیگری به نام بوردیو شکل گیری فرهنگ های مصرفی بر مبنای طبقات اجتماعی را بسط می دهد و معتقد است مردمی که در فضای اجتماعی (همان طبقه اجتماعی ) مشابهی قرار دارند، ذائقه های مشابه و فرهنگ مشابه دارند و به وسیله این سلیقه ها و ظرفیت حمایت کننده از آنها (ثروت شان )، مجموعۀ انتظام یافته ای از خصلت ها به وجود می آید که در درون خود نوعی وحدت رفتاری دارد.
در مورد وضعیت موجود فرهنگ تولید نیز ضمن طراحی سؤال پاسخ باز دیگری از استادان دانشگاه درباره اینکه نارسایی های فرهنگ تولید چیست ، با موارد متعددی روبه رو شدیم که در جدول زیر آمده است : نارسایی های سبک زندگی اقتصادیـ حوزة تولید تعداد فرهنگ دلالی و واسطه گری به جای فرهنگ تولید 10 عدم تفکر سرمایه گذاری 2 عدم ریسک پذیری در فضای اقتصاد یا حتی ریسک گریزی 4 تنبلی و بی علاقگی به فعالیت های پرزحمت اقتصادی 5 حاکم نبودن فرهنگ کار و فعالیت 2 بهره وری پایین در استفاده از عوامل تولید (نیروی کار، منابع طبیعی و..."