چکیده:
معنویت در طول حیات بشر به عنوان یک امر مطلوب مورد توجه بوده و تلاش زیادی در جهت تقویت آن صورت گرفته است. عوامل متعددی موجب تعالی و پرورش معنویت می شود اما در بین این عوامل، کرامت انسان از نقشی محوری و اساسی برخوردار است. در این مقاله ضمن تشریح مفهوم معنویت، اهمیت کرامت انسان در ایجاد شخصیت معنوی مورد تاکید قرار گرفته و چگونگی تاثیر کرامت انسان در افزایش معنویت نیز بررسی خواهد شد و ثابت می گردد که سرچشمه ی معنویت، توجه به کرامت ذاتی و اکتسابی و عمل به دستورات دینی است و در مقابل، منشاء بسیاری از محرومیت های معنوی، غفلت و عدم توجه به جایگاه و کرامت روح ملکوتی انسان است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله ضمن تشریح مفهوم معنویت ، اهمیت کرامت انسان در ایجاد شخصیت معنوی مورد تأکید قرار گرفته و چگونگی تأثیر کرامـت انسان در افزایش معنویت نیز بررسی خواهد شد و ثابت میگردد که سرچشـمه ی معنویت ، توجه به کرامت ذاتی و اکتسابی و عمل به دسـتورات دینـی اسـت و در مقابل ، منشاء بسیاری از محرومیت های معنوی، غفلت و عدم توجه بـه جایگـاه و کرامت روح ملکوتی انسان است .
در ایـن مقالـه بـا روش توصـیفی- تحلیلـی تـأثیر مستقیم توجه به کرامت انسان در افزایش و تعالی معنویت بررسی و ثابت خواهد شد که در میـان عوامل مختلفی که منجر به افزایش معنویت میشـود کرامـت انسـانی دارای نقشـی محـوری و انکارناپذیری است که غفلت از این نقش اساسی تلاش ها برای رسیدن بـه تعـالی معنـوی را بـه شکست خواهند کشاند.
به همین منظور در این نوشتار ابتدا تعریفی از معنویت ارائه خواهد شد و سپس به محورها و ارکان تشکیل دهنده ی معنویت اشاره میشود، سپس تعریف کرامت و انواع آن و نیز مصادیق هر کدام از انواع کرامت مورد بحث قرار خواهد گرفت و در نهایت ثابت خواهـد شـد کـه کرامـت بـا معنویت پیوندی نزدیک و ناگسستنی داشته و عوامل و ارکان معنویت در تعامل مستقیم با عوامل و ارکان کرامت هستند، از این رو عوامل تقویت و تضعیف کرامت و معنویت دارای تشابه و حتـی عینیت بوده و راهکار تعالی معنوی از مسیر توجه به کرامت انسان میگذرد.
مسخر بودن موجودات برای انسان از نظر اسلام ، خداوند همه ی موجودات جهـان آفـرینش را در تسـخیر انسـان درآورده و ظرفیـت وجودی او به گونه ای آفریده شده است که توانایی به کـارگیری همـه ی ایـن مخلوقـات را بـرای رسیدن به هدف خلقت داراست ؛ این ویژگی نیز دلیل دیگری بر کرامت و جایگاه بالای انسان در نظام خلقت است ."