چکیده:
در اواخر عهد اشکانی با طرد عناصر فرهنگ یونانی ، گامهایی در جهـت ایجـاد بـاور ملی برداشته شد. ساسانیان با پی جویی میراث بازمانده از کیانیان، تلاش نمودند تـا یـک باور عمیق ملی در سرزمین های زیر سلطه ی خـود بوجـود بیاورنـد. بـه نظـر مـی رسـد ساسانیان به فراست دریافته بودند ایجاد حکومت ملی در تحکیم پایه های حکومت ایشان منشا اثر است . بدین سبب تلاش کردند تا به ایجاد واحد سیاسی به نام«ایـران» بپردازنـد. دین ، سرزمین ، نژاد و برخی نمادپردازیها مولفه های مورد تاکید ساسانیان بودند که آنها را در تاریخ نگاری خود متبلور ساختند. ساسانیان با درک اهمیت نمـادپردازی در سـاختن هویت ملی ، آن را مایه قوام و ماندگاری هویت ملی نمودند. مقاله حاضر بر آن است تـا با روش توصیفی و تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای به بررسی تکاپوهـای ساسـانیان در بوجود آوردن نمادهای قومی در تاریخ نگاری ساسانیان بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه تاریخ پژوهی (مجله انجمن علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد)، شمارة ٥٧، زمستان١٣٩٢ حسین شیرمحمدی (دانشجوی کارشناسی ارشد ایران اسلامی دانشگاه اصفهان) رضا بیطرفان (دانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه اصفهان) تأثیر نماد پردازیها در تکوین هویت ایرانی دوره ساسانی چکیده در اواخر عهد اشکانی با طرد عناصر فرهنگ یونانی ، گامهایی در جهـت ایجـاد بـاور ملی برداشته شد.
از ایـن رو نمـادپردازی، در توجـه ساسانیان به هویت ایرانی جایگاه بارزی دارد که با توجه به کمبود تحقیقات در این موضـوع، بررسی آن موضوع تحقیق حاضر می باشد ساسانیان و توجه به هویت ملی اشکانیان که در تاریخ نگاری اسـلامی بـر گرفتـه از تاریخنگـاری ساسـانیان بـه ملـوک الطوایـف معروفند در نیمه دوم حکومت خود از طریق طرد فرهنگ یونانی به فرهنگ و هویـت ایرانـی توجـه نمودند.
فردوسی درباره وجه تسمیه آن معتقد است این جشن توسط "هوشنگ " بنیان گذاشته شد: 3 "ز هوشنگ ماند این سده یادگار بسی باد چون او دگر شهریا ر" گردیزی روایت دیگری دارد که آن نیز برگرفته از تاریخ کیانی است وی مـی گویـد : ارمائیـل آشپز ضحاک از هر دوجوان یکی را می کشت و دیگری را بـه دماونـد کـوه مـی فرسـتاد، بعـد از تفوق فریدون بر ضحاک ارمائیل ، فریـدون را در جریـان واقعـه قـرار داد و هنگـامی کـه فریـدون مأموری فرستاد تا صحت ماجرا را گزارش دهد ارمـائلی گفـت تـا همـه آتـش افروزنـد تـا دیـده شوند٤."