خلاصه ماشینی:
"امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «خداوند براساس دو آیه از قرآن شریفش، مردم را موظف کرده است تا وقتی حق بودن چیزی را نمی دانند، نپذیرند و نگویند، همچنین چیزی را ناآگاهانه نفی نکنند: «ألم یؤخذ علیهم میثاق الکتاب ان لایقولوا علی الله الا الحق»(اعراف: 169)؛ آیا در کتاب الهی، از ایشان پیمان گرفته نشد که جز سخن حق به خدا نسبت ندهند؟ بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لما یأتهم تأویله (یونس: 39)؛ بلکه چیزی را که بدان علم نداشتند و باطن آن را درک نکردند، تکذیب نمودند.
بدین سان، معلوم می گردد همان گونه که اثبات ضروری وحی و دخالت تشریعی خداوند در سرنوشت انسان کار عقل است، تشخیص حقانیت وحی و اعتبار ره آورد آن نیز بر عهده برهان عقلی و علم قطعی می باشد: «یری الذین اوتوا العلم الذی انزل الیک من ربک هو الحق و یهدی الی صراط العزیز الحمید» (سبا: 6)؛ آنان که پبدیشان دانش داده شده است می دانند که آنچه از پروردگارت به تو فرو فرستاده شده راست و درست است و به راه آن بی همتای ستوده راه می نماید.
اگر یک فراخوان عمومی برای تمام انسان ها شمرده نمی شود، که هم بیانگر شیوه رسالت انبیا(رحمه الله) است که سخنشان بر مبنای عقل می باشد و هم معیاری برای مردم، که سخنان انبیا(علیهم السلام) را با معیار عقل برهانی بشناسند و بپذیرند، پس چیست؟ آیا حاصل این سخن آن نیست که عقل قطعی با وحی قطعی، هر دو، از یک آبشخور بهره مند می گردند و هرگز یکدیگر را نفی نمی کنند؟ اگر وحی راستین الهی به عقل برهانی عرضه گردد آن را می پذیرد، همان گونه که چنین وحیی ره آورد خود را در قالب دلایل عقلانیوخردپذیرعرضه می کندوآن راارجمندمی شمارد."