چکیده:
این پژوهش با هدف تدوین مدلی برای تبیین و پیش بینی پیشرفت ریاضی بر ساس متغیرهای محیط خانه، جو مدرسه، پیشینه دانش آموز و فرایند تدریس انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. از جامعه دانش آموزان پایه سوم، دوره راهنمایی سال تحصیلی 87 - 1386 که در مطالعه تیمز 2007 شرکت کرده بودند و تعداد 3950 دانش آموز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه دانش آموز جهت اندازه گیری متغیرهای محیط خانه، پیشینه دانش آموز، جو مدرسه و فرایند تدریس و آزمون پیشرفت ریاضی مطالعه تیمز (2007) بود. داده های پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS16 و LISREL8/5 و به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های به دست آمده نشان داد که متغیر محیط خانه بر پیشینه دانش آموز اثر معنی دار ندارد اما بر عملکرد دانش آموزان در ریاضی تاثیر مثبت و معنی دار دارد. در حالی که جو مدرسه بر فرایند تدریس درس ریاضی، پیشینه دانش آموز دانش آموزان در درس ریاضی تاثیر مثبت و معنی دار دارد. در بین متغیرهای پژوهش، متغیر محیط خانه بیشترین تاثیر را بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان دارد که نشان دهنده اهمیت ساختار اجتماعی تحصیلی محیط خانه دانش آموزان در پیشرفت ریاضی می باشد. هم چنین فرایند تدریس درس ریاضی بیشترین اثر مستقیم را بر پیشینه دانش آموز دارد.
خلاصه ماشینی:
مدل ساختاري پيشرفت رياضي دانش آموزان پايه سوم راهنمايي بر اساس عوامل خانوادگي ، زمينه اي و آموزشگاهي در مطالعات تيمز ۲۰۰۷ 1 موسي پيري 2 ليلا شاهدوستي 3 شهرام واحدي چکيده اين پژوهش با هدف تدوين مدلي براي تبيين و پيش بيني پيشرفت رياضي بر اساس متغيرهاي محيط خانه ، جو مدرسه ، پيشينه دانش آموز و فرايند تدريس انجام شده است .
ابزار مورد استفاده در اين مطالعه شامل پرسشنامه دانش آموز جهت اندازه گيري متغيرهاي محيط خانه ، پيشينه دانش آموز، جو مدرسه و فرايند تدريس و آزمون پيشرفت رياضي مطالعه تيمز (۲۰۰۷) بود.
/ شکل (١) مدل مفهومي پيشرفت رياضي بر اساس عوامل خانوادگي (محيط خانه )، زمينه اي (پيشينه دانش آموز) و آموزشگاهي (جو مدرسه و فرايند تدريس ) روش پژوهش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع همبستگي است .
اطلاعات جدول (۱) نشان مي دهد بالاترين ميزان همبستگي بـه ترتيب ميان متـغيرهاي پيشينه دانش آموز و پيشرفت رياضي (۰/۳۹)، متغيرهاي جو مدرسه و پيشينه دانش آموز (۰/۲۶-) و متغيرهاي پيشينه دانش آموز و فرايـند 1- Wheaton, Muthen,Alwin & Sunners 2- Harrington 3- Loehlin 4- Bruce & Stevens تدريس (۰/۲۲) وجود دارد و کمترين ميزان همبستگي به متغيرهاي محيط خانه و جو مدرسه (۰/۰۱) مربوط است .
/ / / / / / / / / / / / / / / / / شکل (٢) مدل ساختاري برازش يافته پيشرفت رياضي بر اساس متغيرهاي خانوادگي ، زمينه اي و آموزشگاهي بحث و نتيجه گيري در پژوهش حاضر اثر مستقيم متغير نهفته برون زا محيط خانه بر متغير نهفته درون زا پيشينه دانش آموز معنادار نشد.