چکیده:
مقاله ی پیش رو با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های گروه هنر آموزش های فنی و حرفه ای و به روش «پیمایشی» انجام گرفته است. برای گردآوری داده های تحقیق از مصاحبه ی سازمان یافته، استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه معلمان هنر هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش شهر تهران و متخصصان آموزش هنر در سطح دانشگاه های شهر تهران بوده است. برای تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل کیفی استفاده شده است. یافته ی تحقیق، الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که شامل مبانی، اصول، اهداف، رویکردها، روش ها و نشانگرها است.
خلاصه ماشینی:
"لازم به ذکر اسـت کـه توضـیح این روش در فصل دوم آمده است : الف ) ارزشیابی از طریق پوشه کار( پورت فولیو) ب ) ارزشیابی از طریق قضاوت های تخصصی ( ژوژمان ) ج ) خود ـ ارزشیابی د) آزمون های عملکردی ه ) آزمون های مداد کاغذی در ادامه الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصـیلی رشـته هـای گـروه هنـر آمـوزش هـای فنی وحرفه ای به صورت تصویر ارائه می شود: مبانی : فلسفی علمی اهداف : اصول : - بهبود مداوم فرایند یاددهی ارزشیابی همه جوانب - یادگیری وجودی شاگرد - تلاش برای مشخص کردن الگوی مطلوب -پیوستگی برنامۀ درسی قابلیت شاگردان ارزشیابی پیشرفت تدریس - ایجاد زمینه برای استفاده از تحصیلی - یادگیری و سنجش ابزارهای گوناگون در رشته های هنر - مداومت ارزشیابی قابلیت های شاگردان آموزش های - فرآیندمداری فنی وحرفه ای - تنوع روش ها و ابزارهای ارزشیابی - عینیت روش ها: رویکردها: پوشه کار - عینیت گرا قضاوت تخصصی - ذهنیت گرا آزمون های عملکردی - ترکیبی آزمون های مداد ـ کاغذی پس از شرح مؤلفه های تشکیل دهندة الگو، به بیان نشانگرهای ارزشیابی قابلیت هـای هنری دانش آموزان رشته های گروه هنر آموزش فنی وحرفه ای در قالب سـئوال هـای دوم تا چهارم تحقیق پرداخته می شود."