چکیده:
به نظر بسیاری از اندیشمندان، اسطوره در جامعههای نخستین، داستانی رمزی بوده است که در حقیقت ریشه داشته و فرهنگساز و تکرارپذیر بوده است. از قرن 19 به بعد، آنچه را با واقعیت تضاد داشت، اسطوره مینامیدند. اسرائیل در جهان، تنها کشوری است که بر اساس اسطورهها شکل گرفته است که حذف اسطوره از ساختار این کشور به معنای سلب هویت از اسرائیل است. سینمای هالیوود در ترویج این اسطورههای صهیونیستی نقش عظیمی داشته است و در نقطهی مقابل صهیونیسم با هدف ترویج اسلامهراسی به مفهوم دیگری به نام «زامبی» پرداخته است و به وضوح نشان میدهد که مسلمانان همان زامبیها هستند.
مقاله حاضر درصدد تبیین چگونگی بازنمایی مسلمانان و اسطورههای صهیونیستی در فیلم «جنگ جهانی زد» است. برای این منظور، ابتدا اسطورههای صهیونیستی و نظریهی بازنمایی هال تبیین خواهند شد. در ادامه، این فیلم از خلال آثار روژه گارودی و نشانهشناسی رولان بارت بررسی خواهد شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مسلمانان در این فیلم، زامبیهایی وحشی و خونخوارند و اسرائیل دقیقا در نقطهی مقابل آنها
قرار دارد.
In the viewpoint of many thinkers، myth in the earliest societies is a secret story which has a root in the reality، and which is culture-making and unrepeatable. However، from the 19th century onward، what is opposed to the reality is named myth. Israel is the only country in the world which has been formed on the basis of myths; thus، to take the myths from it is to take its identity. Meanwhile، Hollywood movie، on one hand، has had a great role in the popularization of Zionist myths. On the other hand، it has made a great attempt to popularize Islamophobia; so it has engaged a concept known as Zombie and has clearly claimed that Muslims are the same as Zombie. The present article is going to answer how Muslims and Zionist myths have been represented in the film Z. For this purpose، first the article explains Zionist myths and Stuart Hall’s theory of representation. Next، it examines this film through Roger Garaudy’s works and Roland Barthes’ semiology. Finally، according to the results of the research، it concludes that this film tries to show that Muslims behave the same as wild and savage Zombies، while Israel is exactly in the opposite status.
خلاصه ماشینی:
"(گارودی، 1364) اسرائیل برای توجیه و حتی مقدس انگاشتن قصابیهای صبرا و شتیلا، قتل عام دیر یاسین، بمباران بیروت و کشتارهای دیگر به کتاب یوشع، باب 6 ، آیه 21 اشاره میکند آنجا که «از دم تیغ گذراندن همه آنان چه مردان و چه زنان، چه پیران و چه کودکان» را مجاز میشمارد یا به آیههای 16 و 17 سفر تثنیه از عهد عتیق استناد میکند که گفته است: «شهرهای این ملتها که پروردگارت به تو اهدا کرده است، تنها شهرهایی هستند که هیچ گونه جانداری را در آنها باقی نخواهی گذاشت.
هرمنوتیک _ چرا مرد ناشناس بعد از عملکرد کره شمالی در مورد زامبیها به اسرائیل اشاره میکند؟ _ چرا از دو هزار سال پیش، اسرائیل شروع به ساختن دیوار دور تا دور کشورش میکند و این کار درست قبل از حملهی زامبیها به پایان میرسد؟ _ آیا با این کار بر زامبیها پیروز میشود؟ یورگن وارمبرن کیست؟ _ آیا یورگن وارمبرن در اورشلیم یک اسرائیلی است؟ _ چرا جاسوس سیا جواب همه چیز را نزد او میداند؟ _ آیا کره با کشیدن دندان مبتلایان در عرض 24 ساعت، زامبیها را دفع میکند؟ ضمنی _ صحنه کندن دندان با دست و آن هم با سختی و درد شدید به عملکرد وحشیانه و بدوی کره شمالی اشاره دارد.
بنابراین، دلالت ضمنی یا نشانهی ثانوی این تصویر آن است که اسرائیل امن همان سرزمین وعده داده شده از سوی خدا به قوم یهود است؛ چرا که به دلیل وجود قوم برگزیدهی یهود، دستی مافوق بشر آن را از بلایا حفظ میکند.
در مقابل برتری اسرائیل و امریکا (مأمور سازمان ملل متحد که در آخر به کمک اسرائیل موفق میشود راه حل را پیدا کند، امریکایی است؛ جاسوس سیا که فرد منجی را به جری معرفی میکند، امریکایی است)، کشورهای فلسطین و کره شمالی که در این فیلم مطرح هستند، کشورهای عقب افتاده و بدوی به حساب میآیند."