چکیده:
جامعه ای میتواند در مسیر توسعه، حرکت رو به جلو و باشتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند. به عبارتی، بین قابلیت های مدیریتی و کارآفرینی رابطه معناداری برقرار سازند. کارآفرینی برای توسعه اقتصادی یک جامعه به عنوان یکی از ارزانترین ابزارها با بهترین نتیجه و بیشترین کارآیی مطرح است. کشورهایی که در آنها میزان فعالیت های کارآفرینانه بالاتر است به واسطه طبیعت کارآفرینی در تطبیق با تغییرات، قادرند تا در اقتصاد جهان موقعیت بهتری کسب کنند.
پیش از این، فرهنگ کمک چشم گیری به اقتصاد کشورها می نمود اما زمانی که فرهنگ به همراه کارآفرینی در روند ابتکارعمل توسعه اقتصادی کشورها گنجانده شود، نقشی به مراتب قوی تر را ایفا خواهدکرد. با تاکید بر نقش کارآفرینی فرهنگی و هنری در اقتصاد کشورها، سرمایه گذاری در بخش درحال رشد و نوپای فرهنگ درکشور، می تواند به یک بخش اشتغال زایی تبدیل گردیده، بازده چشمگیر و قابل ملاحظه ی در رشد درآمدها و دیگر شاخص های اقتصادی و فرهنگی به جای گذارد و روند توسعه اقتصاد فرهنگی را تسهیل نماید.
خلاصه ماشینی:
"توسعه اقتصاد فرهنگی از طریق کارآفرینی فرهنگی وهنری دکتر عبدالرحیم رحیمی * دکتر فرزانه چاوش باشی* * چکیده جامعهای میتواند در مسیر توسعه، حرکت رو بهجلو و باشتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه را بهسوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایتکنند.
بنابراین، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه کارآفرینی فرهنگی و هنری در جوامع امروز با محور فرهنگی و نیز ویژگیهای منحصر بهفرد کارآفرینان در دنیای امروزی بهعنوان عنصر رشد و توسعه از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوبمیشود؛ بهگونهای که عنصرکارآفرینی بهعنوان موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورشدهنده و تقویتکننده روحیه سرمایهگذاری و بهرهوری تلقی میشود.
(همان) نقش کارآفرینان و کارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نیز برخی کشورهای در حال توسعه، طی چند دهه اخیر توجه خاصی به موضوع کارآفرینی وکارآفرینان شده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده در میان 47 کشور صنعتی و نیز در حال توسعه (احمدپور و دیگران،1383، 4)، پنج شاخص مهم اقتصادی مرتبط با کارآفرینی انتخاب شدهاند که ذیلا مطالعات و مقایسات بین کشورها با توجه به این پنج شاخص انجام میشود.
بنابراین با توجه به نقش کارآفرینی در توسعه همه جانبه اقتصاد فرهنگی در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کشورهای در حال توسعه نیز در پی ایجاد موج گسترده و جدیدی از سازمانهای کارآفرین هستند که برای رسیدن به این مهم میبایستی نقش و اهمیت کارآفرینی فرهنگی و عوامل رشد و توسعهدهنده و یا موانع آن مشخص و معرفی شوند."