چکیده:
براساس هدف گذاری چشم اندازهای توسعه ی علمی و فناوری کشور، تبدیل تولیدات و توانمندی های علمی و پژوهش های آموزش عالی به فناوری و دستاوردهای اقتصادی در اولویت نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران میباشد. ایجاد شرکت های دانش بنیان، توسعه پارک های علم و فناوری دانشگاه ها و رسیدن به دانشگاه های کارآفرین از جمله راهبردها و راهکارهای نیل به این اهداف است. رشته ها و دانشگاه های هنری نیز از این مهم مستثنا نبوده، بلکه با توجه به داشته های بومی و میراث فرهنگی غنی کشور بسیار مهم و راه گشا می باشند. لذا به دلیل شرایط ویژه حرفه های هنری، دانشگاه نیازمند کاربست الگویی خاص در امر کارآفرینی هنر و فرهنگ است. در این مقاله به تدوین الگویی مناسب و کارآمد بومی جهت ایجاد دانشگاه های هنری کارآفرین با محوریت مشارکت اتاق های بازرگانی و صاحبان کارگاه های اقتصادی پرداخته شده است.
در گام نخست با معرفی مفهوم اساسی کارآفرینی دانش بنیان به مطالعه و بررسی الگوها و مدلهای کارآفرینی دانشگاه های برجسته دنیا (ام آیتی و استنفورد) پرداخته و نکات علمی اجرایی در این زمینه اخذ شده است. در گام بعدی به بررسی مختصر سابقه کارآفرینی در ایران پرداخته و مقایسه آن با مدلهای مذکور انجامگرفته است. سپس با مطالعه نظام و روند عمومی آموزش هنری و سنتی بومی و نیز امکانات و خلاهای موجود در نظام آموزشی جاری در مراکز آموزش هنری، به تدوین الگویی جهت استفاده دانشگاه ها و مراکز آموزشی هنر پرداخته شده و در نهایت بهصورت میدانی الگوی پیشنهادی در تعداد21 کارگاه فعال مرکز کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز مورد آزمایش قرارگرفته است. بهرهگیری از تجارب حرفهای کارگاه های تولیدی در کنار آموزشهای علمی دانشگاه با محوریت اتاق بازرگانی، تقویت جوانب عملی دانشجویان هنر در زمینه های تولیدی و در نهایت گسیل افراد آموزشدیده به بازار کار، از طرفی بستر کارآفرینی فراهم شده و از طرف دیگر نوآوری و خلاقیت در بازار سرمایه تضمین میگردد.
خلاصه ماشینی:
"سپس با مطالعه نظام و روند عمومی آموزش هنری و سنتی بومی و نیز امکانات و خلاهای موجود در نظام آموزشی جاری در مراکز آموزش هنری، به تدوین الگویی جهت استفاده دانشگاهها و مراکز آموزشی هنر پرداخته شده و در نهایت بهصورت میدانی الگوی پیشنهادی در تعداد21 کارگاه فعال مرکز کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز مورد آزمایش قرارگرفته است.
ir رییس مرکز کارآفرینی و عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز مقدمه اگر چه مباحث پیرامون کارآفرینی دانش بنیان دارای سابقه دیرینه نبوده اما بنا به نگاه بلندمدت اسناد بالادستی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (از برنامه سوم توسعه) رسیدن به دانشگاههای کارآفرین بهویژه در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرارگرفته و با تاکید دوچندانی دنبال میشود.
در این مقاله با توجه به مفهوم دانشگاه کارآفرین و با بررسی الگوها و مدلهای کارآفرینی دانشگاهی برجسته دنیا به تدوین و تبیین مدلی بومی برای کارآفرینی تولیدات هنری و فرهنگی پرداخته و در نتیجه با بهرهگیری از تجارب حرفهای کارگاههای تولیدی در کنار آموزشهای علمی دانشگاه با محوریت اتاق بازرگانی، تقویت جوانب عملی دانشجویان هنر در زمینههای تولیدی و در نهایت گسیل افراد آموزشدیده به بازار کار، از طرفی بستر کارآفرینی فراهم شده و از طرف دیگر نوآوری و خلاقیت در بازار سرمایه تضمین میگردد.
با بهرهگیری از تجارب حرفهای کارگاههای تولیدی در کنار آموزشهای علمی دانشگاه با محوریت اتاق بازرگانی، تقویت جوانب عملی دانشجویان هنر در زمینههای تولیدی و در نهایت گسیل افراد آموزش دیده به بازار کار، از طرفی بستر کارآفرینی فراهم شده و از طرف دیگر نوآوری و خلاقیت در بازار سرمایه تضمین می گردد."