چکیده:
کارآفرینی طی دهه های اخیر به ادبیات اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی کشورها وارد شده است. از آنجا که نقش دانشگاه ها در پردازش، اصلاح رویه و به روز رسانی مفاهیم نوپدید کمتر از نقش آنها در ابداع و معرفی تعاریف و مفاهیم جدید نیست، از دانشگاه کارآفرین انتظار می رود تا در تبیین، بومی سازی، توسعه، ارتقا و نهادینه سازی کارآفرینی نقش منحصر به فرد خود را ایفا کند. بازدارنده های کارآفرینی هنر در ایران طیفی از علل بیرون از جامعه هنری و عوامل درونی این جامعه را در بر می گیرد و جامعه هنری در تولید و عرضه اثر از مخاطرات و ناکارآمدی هایی رنج می برد که هر یک، حاصل عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متعددی هستند. کارآفرینی به عنوان یکی از عوامل برونرفت از این تنگنا، نیازمند آموزش است و تفاوت عمده آموزش آن با سایر رشته ها این است که محصول این رشته کارکردی بین ارشته ای داشته و زمینه های ایجاد ارزش و تولید ثروت را در علوم و رشته های مختلف فراهم می آورد. دانشگاه کارآفرین هنری در ایران نیز بر اساس الزاماتی که به آن اشاره شد، میتواند به عنوان محرک و عاملی مهم در شکل گیری و نهادینه شدن رفتار و خصلت کارآفرینانه در دانش آموختگان و دانشجویان تلقی شود.
سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای و کمیسیون اتحادیه اروپا طی مطالعه ای که در سال2012 انجام داده، با تاکید بر آموزش کارآفرینی در سطوح مختلف، دستیابی به مفهوم دانشگاه کارآفرین و کسب ویژگی های لازم از سوی دانشگاه ها برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین و الزامات دستیابی به این ویژگی ها را معرفی کرده است. این مقاله با مطالعه الزامات مورد اشاره اتحادیه اروپا، مفهوم دانشگاه هنری کارآفرین و نقش آن را در کارآفرینی هنری در ایران بررسی کرده و عملکردها و نتایجی را معادل این الزامات در رابطه با کارآفرینی هنر در ایران معرفی میکند.
خلاصه ماشینی:
"سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعهای و کمیسیون اتحادیه اروپا طی مطالعهای که در سال2012 انجامداده، با تاکید بر آموزش کارآفرینی در سطوح مختلف، دستیابی به مفهوم دانشگاه کارآفرین و کسب ویژگیهای لازم از سوی دانشگاهها برای تبدیلشدن به دانشگاه کارآفرین و الزامات دستیابی به این ویژگیها را معرفی کرده است.
خصوصیات دانشگاه کارآفرین از دیدگاه اتحادیه اروپا سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعهای و کمیسیون اتحادیه اروپا طی مطالعهای که در سال2012 انجامداده، ضمن تاکید ویژه بر روی مساله آموزش در زمینه کارآفرینی در سطوح مختلف، دستیابی به مفهوم دانشگاه کارآفرین و کسب ویژگیهای لازم از سوی دانشگاهها برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین را در قالب 7 ویژگی مورد تحقیق و بررسی قرارداده و الزامات دستیابی به این ویژگیها را معرفی کرده است.
بنابراین اصلاح رویهها، پیشنهاد سازوکارهای جدید، چگونگی استفاده از امکانات مبادلهای نوین، تاکید بر روشهای خلاقانه تولید هنری، توجه به صادرات محصول هنری، رقابتپذیر ساختن کالاها و خدمات هنری، نهادینهسازی نگرش اقتصادی و مدیریت بازار مصرف در میان هنرمندان و دانشآموختگان از جمله اصولی است که دانشگاه کارآفرین باید در زمینه هنر و صنایه هنری دنبال کند.
الزامات و توانمندیهای دانشگاه کارآفرین احیای فعالیتهای کارآفرینانه در زمینه هنر از طریق دانشگاه کارآفرین، میتواند عامل مهمی برای توسعه و تعمیق هنر باشد، چرا که یکی از عوامل بازدارنده اصلی هنر، ناکامی اقتصادی هنرمندان در ارایه اثر و کالای هنری است."