چکیده:
در این تحقیق یک روش عددی بر مبنای جریان حلقوی برای تحلیل ایرودینامیکی پیکربندیهای مختلف هواپیما در جریان مادون صوت توسعه داده شده است. در کار حاضر ابتدا نتایج حاصل از این روش با نتایج تجربی صحهگذاری شده است و سپس دو نوع پیکربندی با بالهای M شکل و W شکل در نظر گرفته شده و از دیدگاه ایرودینامیکی با پیکربندیهای معمولی رایج مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهد در بالهای M شکل ضمن کاهش اندک در ضریب برآ، کاهش قابل توجه در نسبت برآ به پسا حاصل میگردد یعنی مزیت سرعت و مانور پذیری بالای بالهای دارای تاب را در حین حفظ ضریب برآ دارا میباشند. بالهای Wشکل ضریب برآ برابر و حتی بیشتری از بالهای معمولی دارند اما واماندگی در این بالها در زاویه حملهی بزرگتری اتفاق میافتد. همچنین پایداری طولی پیکربندیهای با بال W شکل بیشتر است. بالهای معمولی نیز نسبت برآ به پسای بالاتری نسبت به بالهای M و Wشکل دارد که ماندگاریاش را در هوا افزایش میدهد. به این ترتیب هر کدام از بالهای مذکور مزایایی دارند که اگر در یک پیکربندی جمعآوری شوند، هواپیمای منحصر به فردی حاصل میشود. هر چند تا به حال طرحی در این زمینه ارائه نشده است اما با به کارگیری مکانیزمهای ایجاد تغییر شکل در بال طراحی هواپیمایی که قابلیت داشتن هر سه نوع بال مذکور را دارا باشد، امکان پذیر است.
خلاصه ماشینی:
در کار حاضر ابتدا نتایج حاصل از این روش با نتایج تجربی صحه گذاری شده است و سپس دو نوع پیکربندی با بال های M شکل و W شکل در نظر گرفته شده و از دیدگاه ایرودینامیکی با پیکربندیهای معمولی رایج مقایسه شده اند.
این روش توسط دستورانی و جوارشکیان (نویسندگان تحقیق حاضر) برای بررسی اثر وجود و موقعیت و ارتفاع بالک جلو نسبت به بال اصلی روی مشخصه های ایرودینامیکی، بررسی تاثیر نسبت مخروطی (بزرگ تر و کوچک تر از یک )، وجود پیچش در بال روی مشخصه های ایرودینامیکی و پیکربندیهای بال و بدنه یکپارچه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج قابل قبولی را ارائه نموده است [١١-٨].
٢. تئوری روش شبکه ی گردابه ای در این تحقیق یک نرم افزار به زبان فرترن بر مبنای توزیع گردابه ی نعلی شکل بر روی پیکربندی برای تعیین مشخصه های ایرودینامیکی در جریان مادون صوت توسعه داده شده است .
1Yang 2Huang 3Qin 4Coiro 318 / شکل ٤- طرحی کلی از سیستم مختصات ، المان پنل ها و جریانهای حلقوی نعلی شکل برای یک بال نوعی این گردابه ی نعل اسبی متشکل از یک رشته گردابه ی عبوری از یک چهارم وتر و دو رشته گردابه که از یک چهارم وتر از کناره های پنل شروع شده و در جهت جریان تا بینهایت ادامه مییابد.
(2003) Conceptual Design Optimization of Fighter Trainer Aircraft with Double-delta Wing Configuration, Chinese Journal of Aeronautics, 16(2): 80-85.