چکیده:
جسمی و روانی و نیز کاهش مرگومیر مرتبط است که خود تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوش عاطفی بر شایستگی ارتباطی کارکنان جانباز و ایثارگر است.روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده و باتوجهبه ماهیت موضوع و اهداف آن از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان جانباز و ایثارگر استانداری خراسان شمالی میباشند که بهعلت محدودبودن، همه آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. برای آزمون فرضیهها از روشهای آماری رگرسیون، همبستگی پیرسون، میانگین یک جامعه آماری و فریدمن استفاده شده است.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد هوش عاطفی و شایستگی ارتباطی، همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد و هوش عاطفی بر شایستگی ارتباطی تاثیر مثبت دارد. همچنین وضعیت هوش عاطفی و شایستگی ارتباطی کارکنان در حد متوسط است. بحث: هوش عاطفی، نقش مهمی در ارتقای شایستگی ارتباطی دارد و باتوجهبه نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود مدیران و کارکنان اهمیت هوش عاطفی و نقش آن در شایستگی ارتباطی را شناسایی کرده و برای تقویت آنها گام بردارند
خلاصه ماشینی:
"ارتقای شایستگی ارتباطی کارکنان جانباز و ایثارگر در پرتو هوش عاطفی Promotion of the Dedicated and Devotee Staff's Relational Competence in Light of Emotional Intelligence تاریخ دریافت: 03/07/95 تاریخ پذیرش: 17/02/96 حسین دامغانیان، محمد یزدانی زیارت1 چکیده جسمی و روانی و نیز کاهش مرگومیر مرتبط است که خود تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد.
این موضوع میتواند یکی از عوامل ضروری برای سلامت جسمی و روانی جانبازان و ایثارگرانی باشد که در سازمانها کار میکنند و از این لحاظ آسیبپذیری بیشتری نسبت به سایر کارکنان دارند؛ بنابراین در این پژوهش سعی شده است، هوش عاطفی و تأثیر آن بر شایستگی ارتباطی تشریح و بررسی شود و نتایج این تحقیق فهم دقیق و عمیقی از نقشی که هوش عاطفی بر شایستگی ارتباطی دارد، فراهم نموده و کارکنان جانباز و ایثارگر سازمان را از اهمیت هوش عاطفی در ایجاد ارتباطات اثربخش و بدون استرس و مدیریت روابط در سازمان آگاه سازد و اطلاعات مناسبی برای مسئولین فراهم آورد و به اتخاذ روشهای مناسب برای تقویت هوش عاطفی و ارتقای شایستگی ارتباطی در جانبازان و ایثارگران کشور منجر شود.
نتایج آزمون همبستگی پیرسون در مورد هر یک از متغیرها در جدول (2) آمده است: جدول 2 ـ آزمون همبستگی پیرسون شماره فرضیه فرضیه شایستگی ارتباطی نتیجۀ آزمون فرضیه ضریب همبستگی سطح معناداری تأیید فرضیۀ فرعی اول خودآگاهی 785/0 000/0 تأیید فرضیۀ فرعی دوم خومدیریتی 779/0 000/0 تأیید فرضیۀ فرعی سوم آگاهی اجتماعی 750/0 000/0 تأیید فرضیۀ فرعی چهارم مهارتهای اجتماعی 813/0 000/0 تأیید فرضیۀ اصلی هوش عاطفی 824/0 000/0 تأیید همانطورکه در جدول (2) مشاهده میشود، سطح معناداری بهدستآمده برای تمام فرضیهها کوچکتر از سطح معناداری در نظر گرفته شده (01/0) است، لذا با سطح اطمینان 99% برای تمام فرضیهها میتوان گفت که فرض صفر رد و فرض مقابل پذیرفته میشود و ارتباط معنادار و مستقیم بین هوش عاطفی و مؤلفههای آنها با شایستگی ارتباطی، مورد تأیید قرار میگیرد."