چکیده:
این مقاله در صدد است از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و با اتخاذ رویکردی امیک به درک عناصر فضای پاساژ ستارهی فارس شیراز و نظام معنایی شکلگرفته در آن از منظر دختران جوان پاساژگرد بپردازد. روششناسی این مطالعه روش کیفی بوده و از روش مردمنگاری میدانی برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شده است. جامعهی آماری این مطالعه عبارتند از دختران پاساژگردی که بهطور معمول در پاساژ ستارهی فارس شهر شیراز حضور دارند. دادههای مورد نیاز با دو روش مشاهدهی مشارکتی و مصاحبهی عمیق گردآوری شده و از روش نمونهگیری هدفمند ـ نظری برای انتخاب و مصاحبه با 21 دختر پاساژگرد استفاده شد. دادهها با روش تحلیل موضوعی یا تماتیک مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتهاند. یافتهها بیانگر آن هستند که مصرف یا خرید تنها یکی از کارکردهای حاشیهای این پاساژ را تشکیل داده و تنها واسطهای برای ورود به جهان اجتماعی پاساژ است. در خلال تحلیل موضوعی دادهها، 8 مقولهی حاشیهایشدن خرید، کنشهای تکمیلی یا جانشین، بازنمایی نمادین، روابط بینجنسی، بریکولاژ هویت، پرسهزنی (مصرف فضا)، تولید سرمایهی تعاملی و پاساژ به مثابهی شبهکارناوال استخراج شدند. سپس، مقولههای مذکور در قالب یک الگوی موضوعی تحت عنوان پاساژ بهعنوان «شبه جامعه» ترسیم شده و مورد بحث قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
مراکز خريد در ايران امروز از اين نظر فضاي مناسـبي بـراي ورودو کـاوش در درون زندگي روزمره ي دختران جوان است که درآن ها برخـي از بنيـادي تـرين عناصـر سـبک زنـدگي و خرده فرهنگي متأثر از غرب به نمايش درمي آيد: پوشش ، آرايش ، روابط اجتماعي مدرن ، مصرف نشانه هـا و نمادها، مصرف زمان و مکان و زبان خرده فرهنگي فرهنگي تنها ابعاد محدودي از اين عناصر هستند.
الف ـ فضاي مرکز خريد ستاره ي فارس شيراز چه کارکردهايي داشته و چه امکان هايي را در اختيار دختران جوان قرار مي دهد؟ ب ـ در اين مرکز خريد، چه تعامل هاو کنش هايي از سوي کنشگران آن شکل مي گيرد؟ ج ـ خرده فرهنگ دختران يا زنان جوان مرتبط با اين پاساژ از چه شناسه هاي فرهنگي ، نمادين يا معنايي برخوردار است ؟ دـ دختراني که در فضاي پاساژ حضور داشته يا پرسه مي زنند، چه تفسيري از کنش هاي خويش داشته و عناصر درون آن فضا را چگونه درک ، تفسيرو ارزيابي مي کنند؟ چارچوب مفهومي تفسيرگرايي اجتماعي يکي از رويکردهـاي مسـلط در علـوم اجتمـاعي در کنـار رويکردهـاي اثبـاتي ، انتقادي ، فمينيسم و پست مدرنيسم است .
Theoretical Saturation در مورد علت انتخاب پاساژ به عنوان ميدان مطالعه بايد گفت که مراکز خريد در ايران از جمله فضاهاي شهري اند که به جوانان وبه ويژه دختران اجازه بازنمايي عناصرو مواضع سبکي مربوط به زندگي روزمره شان رامي دهدومي توان اين عناصر را درآن ها پيگيري و شناسايي کرد.