خلاصه ماشینی:
"کنجکاوی درباره عقاید و آداب و رسوم دینی گوناگون در جهان، طی قرون متمادی، همواره وجود داشته و اطلاعات فراوانی نیز در این زمینه به دست آمده است، اما فقط در اواخر قرن نوزدهم بود که جهان غرب نظریه ای نسبتا فراگیر برای تبیین همه ادیان کشف نمود.
) همان گونه که کنت و اسپنسر اصطلاحات جامعه شناسی آن را تبیین نمودند و داروین آن را با اصطلاحات زیست شناسانه توضیح داد و نظریه ای بر خلاف دورنمای کلیه کشفیات زمین شناسی و زیست شناسی قدیم ارائه کرد، دین شناسی تطبیقی نیز تلاش نمود در مورد حجم انبوهی از اطلاعاتی که قبلا موجود نبوده و به سبب کشفیات جدید پدید آمده و به صورت فزاینده ای افزایش یافته بود، قاعده کلی تکامل را، که فقط در یک جهت عمل نمی کرد، به کار بندد.
این مراحل اولیه پست را از دیدگاه تجربی، می توان با اصطلاحات متفاوتی نام گذاری کرد؛ همان گونه که تایلور آن را «زنده انگاری»، مارت آن را «ماقبل زنده انگاری» و بعدا نیز اتو آن را «احساس روحی» (اصطلاحی که مدت ها قبل توسط آندریو لانگ مورد استفاده قرار گرفته بود) خواند یا بدین سان، در زمینه اصطلاحات اجتماعی، هربرت اسپنسر با عنوان «انسان گرایی» از آن یاد کرده و ]صاحبان [نظریات متعدد درباره «توتم پرستی»، سحر و پادشاهی نیز اصطلاحات گوناگونی در این زمینه به کار برده اند.
اگر چه از سال 1887، اسکاتلند دارای کرسی تدریس «الهیات طبیعی» در مقطع دانشیاری با عنوان گیفورد بود و دانشمند اسکاتلندی، جیمز هیستینگز، دائره المعارف عظیم دین و اخلاق([8]) (1908 ـ 1926) را تألیف کرده بود، اما هیچ گونه کرسی دین شناسی تطبیقی در آن کشور وجود نداشت."