چکیده:
هدف: با توجه به تغییرات گسترده در جهان، امروزه کار و فعالیت شکل تازهای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش سرمایۀ خودکارآفرینانه بر تعهد شغلی و تابآوری شغلی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه حضرت معصومه(س) بود. روش: این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود که با توجه به هدف پژوهش، از بین 700 دانشجوی مقطع کارشناسی، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل(هر کدام با 15 عضو) قرار داده شدند. اعضا در هر گروه قبل و بعد از مداخله به وسیلۀ مقیاس تعهد شغلی(بلاو، 1985) و مقیاس تابآوری شغلی(استرابی، 2010) سنجش شدند. درگروه آزمایش به مدت هشت جلسه آموزش سرمایۀ خودکارآفرینانه اجرا شد، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین میانگینهای دو گروه آزمایش و کنترل در مرحلۀ پسآزمون در دو متغیّر تعهد شغلی و تابآوری شغلی وجود داشت(005/0>P). نتیجهگیری: آموزش سرمایۀ خودکارآفرینانه بر افزایش تعهد شغلی و تابآوری شغلی دانشجویان مؤثر است.
Objectives:Due to widespread changes in the world, work and activity have taken on a new form and are moving towards self-employment and self-employment, today. The aim of current study was to determine the effectiveness of Intrapreneurial Self-Capital on career commitment and career resilience undergraduate girl students of Hazrat-e Masoumeh University. Method: This quasi-experimental research is conducted with pre post-test design and control groups that according to the purpose of study, out of 700 undergraduate students, 30 were selected by available sampling method and randomly assigned to the experimental and control group (each group with 15 members).Members in each group were assessed before and after the intervention by demographic information questionnaire, Career Commitment Scale(Blau, 1985) & Career Resilience Scales (Straby, 2010) before and after intervention. In the experimental group, Intrapreneurial Self-Capital training sessions were conducted for 8 sessions, but the control group did not receive any intervention. Results: The result of Analysis of Covariance showed that at post-test, in career commitment & career resilience variable there is significant difference between means of experimental and control group (PConclusion: Based on the findings of this study the authors of the survey conclude thatIntrapreneurial Self-Capital training is effective on increase career commitment & career resilience of students.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي تأثير آموزش سرمايۀ خودکارآفرينانه بر تعهد شغلي و تابآوري شغلي دانشجويان دختر مقطع کارشناسي دانشگاه حضرت معصومه (س) بود.
اما با وجود گسترش دامنۀ پژوهشها در اين موضوع در خارج از کشور، اين مفهوم در داخل کشور چندان مورد توجه محققان قرار نگرفته و تاکنون مطالعه اي در خصوص سرمايۀ خودکارآفرينانه در عرصۀ مشاورة شغلي و در جامعۀ دانشجويان انجام نشده است .
Fourie & Van Vuuren نيز به بازشناسي مشخصه هاي رفتاري تابآوري شغلي ميپردازد که عبارتند از: توانايي منطبق شدن با شرايط دائما در حال تغيير، خوشآمدگويي به تغييرات سازماني شغلي، توانايي کار کردن با افراد جديد و در شرايط جديد، نشان دادن اعتماد به خود و نشان دادن تمايل به خطرپذيري.
Seibert, Kraimer & Heslin 5.
Career Vulnerability Questionnaire جدول ١: خلاصه اي از شرح جلسات آموزش سرمايۀ خودکارآفرينانه (رجوع شود به تصویر صفحه) ج)يافته هاي پژوهش ميانگين سن نمونۀ پژوهش شده در گروه آزمايش ، ١/٥٠±٢٠/٦٠ و در گروه کنترل، ١/٣٥ ± ٢١/٤٠ بود.
(٠٠٠٠=P) د) بحث و نتيجه گيري فرضيۀ اول در پژوهش حاضر اين بود که : «آموزش سرمايۀ خودکارآفرينانه بر افزايش تعهد شغلي دانشجويان مؤثر است ».
فرضيۀ دوم در اين پژوهش عبارت بود از: «آموزش سرمايۀ خودکارآفرينانه بر افزايش تابآوري شغلي دانشجويان مؤثر است ».
نتايج اين مطالعه گوياي نقش سرمايۀ خودکارآفرينانه در افزايش تابآوري شغلي دانشجويان سال آخر کالج است .
سرمايۀ خودکارآفرينانه به لحاظ روانشناختي باعث مقاومت فرد در برابر موانع ميشود که اين موضوع، هستۀ اصلي مفهوم تابآوري شغلي است .