چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف توصیف تجارب کارشناسان گردشگری از کدهای اخلاق گردشگری انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و اطلاعات کیفی با روش پدیدارشناسی گردآوری شده است. جامعة آماری پژوهش، کارشناسان گردشگری استان بوشهر بود. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبة عمیق با20 نفر از کارکنان که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند،گردآوری شد. برای بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری و برای روایی آن، از رویکردهای روایی سازة لینکلن و گوبا، روایی بیرونی، روایی توصیفی و روایی تفسیری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، روش اصلاحشدة استوتیک- کولایزی کن استفاده شد. یافتهها: پیشایندهای کدهای اخلاق گردشگری(عناصر اصلی کدهای رفتار در گردشگری) در سه مقولة اصلی پیشایندهای اصول بازدیدکننده، اصول صنعت (دولت) و اصول میزبان؛ و پیامدهای حاصل از کدهای اخلاق گردشگری نیز در سه طبقة پیامدهای اصول بازدیدکننده، صنعت و میزبان دستهبندی شدند. نتیجهگیری: یکی از راههای توسعة گردشگری، تدوین اصول اخلاقی و مهمترین هدف از تدوین اصول اخلاقی، اثرگذاری بر شیوة نگرش و اصلاح رفتار است.
Objectives:The existence of tourism ethics codes will help to systematize the tourism structure; And ethics-based tourism is a prerequisite for success in the sustainable development of tourism. Therefore, the present study aims to describe the experiences of tourism experts from the codes of tourism ethics. Methods: The research method was applied in terms of purpose and in terms of how to collect qualitative information using phenomenological method and the statistical population of the study was tourism experts in Bushehr province and the required data were obtained through in-depth interviews with 20 employees. Targeted samples were selected and collected. In order to evaluate the reliability of the results, the three approaches of Rao and Perry (2003) were used. For validity of the results, Lincoln and Guba (2007) construct validity approaches, external validity, descriptive validity, and interpretive validity were used. A modified static-collage method is used to analyze the data. Results : The findings showed that the antecedents of tourism code of ethics (main elements of codes of conduct in tourism) including the three main categories of antecedents of visitor principles, prerequisites of industry (government) principles, antecedents of host principles were classified and consequences of ethical codes Tourism was categorized into 3 categories: Implications of Visitor, Industry and Host Principles. Conclusion: According to the findings of three areas involved in tourism, one of the ways to develop tourism is to develop ethical principles, the most important purpose of which is to influence the attitude and correct behavior.
خلاصه ماشینی:
(گان ،٣ ١٩٨٤) کدهاي جهاني اخلاق گردشگري، مجموعه ضوابط و معيارهاي اخلاقي و اصول رفتارهاي معين است که بر فعاليتهاي بخش جهانگردي حاکم بوده و تعهدات و شرح وظايف متقابل جامعۀ ميزبان و ميهمان را نسبت به يکديگر، طبق استانداردهاي رفتاري تأييدشدة سازمان جهاني گردشگري به منظور کاهش اثرات 1.
بنابر اين ، در اين پژوهش سعي شده است با رويکرد پديدارشناسانه ، تجارب کارشناسان گردشگري استان بوشهر از کدهاي اخلاقي گردشگري مطرحشده و پيشايندها و پيامدهاي آن در قالب مفاهيم و مقوله هاي معنادار استخراج شود.
Molander دو) کدهاي جهاني اخلاق گردشگري کدهاي جهاني اخلاق گردشگري، مجموعه ضوابط و معيارهاي اخلاقي و اصول رفتارهاي معين است که بر فعاليتهاي بخش جهانگردي حاکم بوده و تعهدات و شرح وظايف متقابل جامعۀ ميزبان و ميهمان را نسبت به يکديگر، طبق استانداردهاي رفتاري تأييدشدة سازمان جهاني گردشگري، به منظور کاهش اثرات منفي جريان تبادلات گردشگري بر منابع طبيعي، فرهنگي و انسانساخت و برخورداري هرچه بيشتر جوامع محلي و ميزبان از فوايد اين صنعت دنبال ميکند.
Ruiz- Lozano (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به پيشينۀ پژوهش و دسته بندي انجامشده از ادبيات پژوهش موجود در بيان مسئله ، پژوهشگران به اين نتيجه رسيدند که عوامل اصلي در کدهاي اخلاقي گردشگري و پيامدهاي آن، تابع مسائل فرهنگي ارزشي و اجتماعي است .
Beck , William Lazer & Raymond Schmidgall (2014)Hotel Marketing Managers' Responses to Ethical Dilemmas, International Journal ofHospitality & Tourism Administration, 8:3, 35-48, DOI: 10.