خلاصه ماشینی:
"بیمه کاهش کارمزد شرکتهای خدمات بیمهی حرفهای(نمایندگان حقوقی) به نفع چه کسانی است؟ آرش غفوری خبرنگار آزاد نقد و بررسی خبر: جنگ کارمزد در بازار بیمه؛موضوع اصلاح آیین نامه کارمزد شبکه فروش در صنعت بیمه؛روزنامه دنیای اقتصاد-یکشنبه 20/06/84 آیا واقعا تنها و بهترین راه کاهش هزینههای شرکتهای بیمه،کاهش کارمزد شرکتهای نمایندگی است؟آیا راههای دیگر همانند اصلاح ساختار اجرایی شرکتهای بیمه، اصلاح مکانیزم فروش و پرداخت خسارت، تعطیل نمودن شعب ناکارآمد و پر هزینه و نهایتا کاهش هزینههای اداری بیمهگران نمیتوانند از جمله روشهای مناسب برای کاهش هزینههای شرکتهای بیمه باشند؟ با توجه به اینکه تعداد نمایندگهای بیمه از سال 1370 با تعداد 400 نماینده و کارگزار بنا به ضرورت و بمنظور گسترش شبکه فروش و تبدیل بازار بالقوه به بالفعل و نه اجبار،تا سال 1384 به 7000 رسیده است،آیا این صحیح است که به یکباره حاصل زحمات نمایندگان حقوقی که همانا پرتفوی آنان میباشد را با ترفندی بین شرکتهای بیمه و آنهم بیمههای خصوصی تقسیم کرد؟ و در نهایت آیا کاهش کارمزد شرکتهای نمایندگی و متقابلا افزایش کارمزد کارگزاران (دلالان)بیمه موجبات رقابتیتر شدن بازار بیمه را فراهم میسازد!؟ دبیر کل محترم سندیکای بیمهگران به درستی و بجا یادآور شدند:"سئوال اصلی باید این باشد که چرا تغییرات صورت گرفت؟ (تصویب آییننامه 7/29)و بازار هدف چه بود؟ با این حال به نظر میرسد که بهتر بود ایشان در مورد بازار هدف بیشتر توضیح میدادند."